Bert Nienhuis draagt archief over aan MAI

Op vrijdagmiddag 16 november om 15.30 uur ondertekent fotograaf Bert Nienhuis (1944) de overeenkomst met het Maria Austria Instituut (MAI) waarmee zijn analoge archief aan het MAI in beheer wordt overgedragen. Tevens schenkt hij 700 fotoafdrukken met Amsterdamse onderwerpen aan het Stadsarchief Amsterdam.
Het Maria Austria Instituut en het Stadsarchief werken aan een nauwere samenwerking in de komende jaren. Deze schenking aan het Stadsarchief Amsterdam en overdracht van Bert Nienhuis’ archief aan het Maria Austria Instituut is een moment waarop die samenwerking gestalte krijgt, aldus een persbericht. Samen zullen Stadsarchief en MAI in het najaar van 2013 een tentoonstelling van het werk van Bert Nienhuis organiseren, de fotograaf die van 1975 tot 2012 gezichtsbepalend is geweest bij het weekblad Vrij Nederland.

Bert Nienhuis nam in 1973 bij Vrij Nederland de plaats in van collega Willem Diepraam, die er toen even niet was, en is van 1975 tot 2012 als vaste fotograaf gebleven. Bert Nienhuis maakte de portretten bij interviews van Bibeb, Joop van Tijn, Ischa Meijer. Hij fotografeerde in de loop der jaren de hele Nederlandse elite op ieder gebied, niet eenmaal, maar meermalen in de loop van hun carrie?re. Daarnaast had het opinieblad een scherp oog voor opvallende fotoreportages van gee?ngageerde fotografen. Het weekblad wijdde vanaf 1977 tot 1989 complete bijlagen aan beeldreportages. Ze waren een leidraad hoe sociale fotografie er toen uit moest zien.

Ook maakte Bert Nienhuis vrij werk. Zo legde hij voor het Joods Historisch Museum in de jaren rond 1987 het joodse leven in Nederland vast.

In 2008 werd in dat museum een overzichtstentoonstelling van zijn werk georganiseerd, waarbij het boek Foto Bert Nienhuis (Atlas, Amsterdam, 2008) werd uitgegeven. Daarin was zowel een adembenemend scala van bekende Nederlanders te zien als een deel van zijn sociale reportages. ‘Zijn archief biedt een uniek portret van de twee dragende pijlers van de Nederlandse samenleving, de werkende klasse en de toppresteerders, en alleen al daarom is het een monument in de geschiedenis van het weekblad en in die van de Nederlandse fotografie,’ aldus Mariëtte Haveman in de inleiding van het genoemde boek.

www.maria-austria-instituut.nl