Boek en tentoonstelling moeten legende LIFE in stand houden

Op 1 oktober wordt het blad LIFE in de VS nieuw leven ingebelazen als weekendbijlage bij een groot aantal kranten. Om het legendarische aspect van wat ooit ’s werelds beste geïllustreerde magazine was in stand te houden gaat de herlancering gepaard met een expositie in het International Centre for Photograpy (ICP) in New York en de uitgave van een boek, The Great LIFE Photographers.
In de New York Times van afgelopen vrijdag zijn wat relativerende gedachten te lezen:
‘Some of what’s in the show is great but some isn’t. It’s just visual information, banal photography — truth be told, like much of what was in Life. There’s a shot of a model in a miniskirt (from a spread about New York fashion in the 1970’s), which is typical of the sort of mundane stuff that filled the magazine. Life’s editorial goal was not necessarily to show artful photographs. It employed many top-notch, not to mention fearless, photojournalists during what was, not coincidentally, the heyday of photojournalism. (Schutzer, Burrows and Capa, among others, died covering wars.)’

Het ging het blad niet om mooie fotografie, maar om goede beelden in een journalistieke context:
‘But Life was skeptical about photographers who had too much style. The magazine declined Capa’s close-in shots of the Spanish Civil War and famously told André Kertesz that his pictures "talked too much." The editors wanted to do the talking and, as they knew, photographs are malleable. A picture may tell a thousand words, but words have ultimate power over photographs because every photograph, being just a fragment, orphaned in time, needs words to fix its context.

So Life perfected the classic photo essay: pictures as captioned illustrations, serving a narrative. Life texts were telegraphic and punchy; images, obedient. As Wilson Hicks, a former Life editor, put it, it was "not alone the picture for the picture’s sake, but the picture for the idea’s sake" that counted. And this format sometimes squeezed the art out of even some of the photographs now recognized as Life gems.’

LIFE wordt verspreid door 50 kranten in een totale oplage van 12 miljoen exemplaren. De redactie legt de nadruk op goed beeldmateriaal met tekst. Het was tussen 1936 en 1972 een toonaangevend weekblad. Daarna was het blad financieel niet meer draaiend te houden door toegenomen concurrentie van andere bladen, kranten en televisie. Tussen 1978 en 2000 is het nog als maandblad verschenen, maar het bereikte niet meer het niveau van de hoogtijdagen.

• Het hele artikel in de NYT, met een kleine slideshow:Majestic or Mundane, That’s Life

• (Iets) meer over de tentoonstelling: www.icp.org

• Foto’s uit het vroegere LIFE