Corbis groeit door entertainmentfotografie

In een reportage in Der Spiegel staat een interessante inkijk in de wereld van de entertainmentindustrie die zeer lucratief geworden is. ‘Vijftig tot zestig procent van de verkochte foto’s is entertainmentfotografie.’ zegt Gary Shenk, directeur van Corbis.
Zijn bedrijf heeft in 2011 Splash News overgenomen, dat in de afgelopen jaren met twintig procent is gegroeid.

Met ongeveer 1000 werknemers over de hele wereld en betaalde tipgevers in hotels, restaurants, theaters, vliegvelden en zelfs ziekenhuizen is Splash News het grootste entertainmentbureau van fotoagentschap Corbis.

Het bedrijf, dat mede eigendom is van Microsoft-oprichter Bill Gates heeft de rechten van meer dan 100 miljoen foto’s. Het agentschap verkocht iconen als Brigitte Bardot in haar badkuip, maar tegenwoordig is de traditionele fotografie ingewisseld voor de meer alledaagse onderwerpen als Pippa Middleton gesignaleerd in strakke roze broek in Londen.



Deze vorm van fotografie is mede zo lucratief geworden door internet. Magazines als US Weekly, People en kranten als de Daily Mirror en Bild blijven ook belangrijke afnemers. Maar tegenwoordig verkoopt Splash News zijn foto’s vooral aan celebrity websites als perezhilton.com en eonline.com.
Splash verkoopt per dag 10.000 foto’s en dat maakt ze de grootste dealer van voyeuristisch materiaal.

Der Spiegel: www.spiegel.de/international/world/0,1518,812544,00.html