Is een plek niet tastbaarder dan een moment?

Dat Lard Buurman een fan is van het werk van Jeff Wall lijkt geen verrassing. De cinematografische scènes die Buurman in zijn werk African Junctions heeft afgebeeld bestaan uit menselijke bedrijvigheid binnen het stedelijke landschap.

Lard Buurman fotografeerde de afgelopen zes jaar veertien steden in twaalf verschillende Afrikaanse landen met een werkwijze die hij zichzelf eigen heeft gemaakt vanaf zijn afstuderen van de KABK in 1997. De combinatie tussen documentaire en geënsceneerde beelden geeft een unieke blik op de verschillende plekken die we zien. Meerdere frames genomen vanuit een zelfde positie smelten samen tot een verstilde bedrijvigheid. Niet vanuit het perspectief van iconische stadsgezichten, maar juist vanuit de mensen als infrastructuur.

Met langdurige fotografische projecten is er vaak de ruimte om gedachten verder uit te werken en het werk daarmee meerdere lagen te geven. Het is duidelijk dat dit ook bij African Junctions het geval is. De Afrikaanse taferelen hebben raakpunten met sociologie en antropologie, maar vooral ook met de fotografie-theorie. Buurman scherpt met zijn werk namelijk de discussie rondom de definitie van documentaire fotografie aan. Juist door zichzelf als fotograaf weg te filteren en de plek voor zichzelf te doen spreken, zien wij als kijkers volgens hem een nog meer ‘realistisch’ beeld: niet van een enkel moment, maar een reeks aan momenten binnen hetzelfde kader. Want is een plek niet tastbaarder dan een moment?

De geschiedenis van de oude brouwerij die op de Looiergracht 60 gevestigd was – en die ook letterlijk op de muren te zien is – voegt zeker toe aan het stedelijke karakter van het werk. Lard Buurman zet met African Junctions iets monumentaals neer, waar zijn jarenlange werk en focus sterk in af te lezen zijn.

African Junctions van Lard Buurman is t/m 3 mei te zien in Looiersgracht 60 / SMBA.
Zie PhotoQ Agenda