Faillissement Artimo treft fotowereld

Wanneer een actieve uitgeverij annex boekhandel als Artimo failliet gaat, heeft dat gevolgen voor een groot aantal personen en instellingen. We vroegen enige betrokkenen om hun commentaar.
Marcel Feil, curator bij het Amsterdamse fotomuseum Foam en redacteur van het gelijknamige magazine: ‘Vooral voor het magazine is dit een vervelende gang van zaken. Wij hadden het negende nummer al in juni willen laten verschijnen. De inhoud was toen al bekend, de vormgeving afgerond. Inmiddels zijn de beeldkaternen gedrukt, maar wordt het magazine door de financiële problemen niet afgerond. Wij proberen het nu zo snel mogelijk ergens onder te brengen om weer continuïteit in onze publicaties te krijgen.’
De boekhandel in de entree van het Foam was feitelijk een dependance van de Artimo-winkel aan de Elandsgracht. Ook daarvoor moet nu iets geregeld worden.

Artimo was ook uitgever van het onregelmatig verschijnende blad Useful Photography. Een van de redacteuren, Hans Aarsman, over de uitgeverij: ‘Die deden al niet zoveel, hoor. Ze distribueerden, dat is zo’n beetje de kern van hun zaak. Dat kunnen we ook zelf. De nummers betaalden we grotendeels uit eigen zak doordat we een deel van de oplage zelf kochten. Daarmee speelden we altijd zo ongeveer quitte. Hoe het financieel precies zat hebben we nooit boven water gekregen. Artimo werd altijd vreselijk vaag zodra het over geld ging…’

Fotograaf Geert van Kesteren van wie vorig jaar bij Artimo het meermaals gelauwerde boek Why Mister, Why? verscheen: ‘Het faillissement van Artimo is een zware slag voor de foto- en kunstwereld in Nederland. De foto- en kunstboeken van Artimo zijn uniek en van ongekend hoog internationaal niveau. Dat komt niet alleen door bevlogen fotografen en kunstenaars, maar zeker ook door een bevlogen uitgever en staf. Gijs Stork weet als geen ander talent aan elkaar te koppelen, mensen die elkaar inspireren en tot ongekende hoogte stuwen. Daarbovenop krijg je als maker van een boek alle creatieve vrijheid die je maar wilt, nogmaals uniek. Stork is betrokken: nadat een aantal grote CEO’s in een open brief in de krant steun aan president Bush betuigden, zond Stork hun allen mijn boek Why Mister, Why? toe. Het is ongelooflijk jammer dat dit belangrijke platform voor de fotografie zomaar kan verdwijnen.’

Frank van der Stok, freelance curator en publicist, werkte samen met fotograaf Paul Bogaers aan het project Broedplaats Europoort, dat op dit moment in het Nederlands Fotomuseum hangt. De betreffende catalogus is uitgebracht bij Artimo. Zowel de fotograaf als de auteur hebben nog een honorarium tegoed. Van der Stok vraagt zich af hoe het nu moet met de toekomstige publicatie Het Zwarte Gat, het project van Anouk Kruithof en Jaap Scheeren, dat de eerste Unique Photography Prize heeft gewonnen. Het nog te verschijnen boek zou via Artimo geproduceerd en gedistribueerd worden. Van der Stok was als jury-voorzitter bij dit initiatief betrokken.

Thomas Manneke, fotograaf, exposeert vanaf 26 november zijn serie Vilnius (in Litouwen) bij galerie Diana Stigter in Amsterdam. Het in eigen beheer geproduceerde boek van deze serie werd via Artimo gedistribueerd. De galerie gaat het boek nu onder de mensen brengen. Manneke hoopt zijn boeken bij de uitgever op te kunnen halen.

Pjotr de Jong, creative director van ontwerpbureau Vandejong, heeft een groot aantal publicaties van Artimo vormgegeven. Hij is ook verantwoordelijk voor de vormgeving van het Foam Magazine. Het bureau heeft schade geleden bij het eerste faillissement en is sinds de doorstart strikt geworden ten aanzien van het tempo van de betalingen. De Jong is vooral zeer ongelukkig met het uitblijven van het negende nummer van Foam Magazine.

Sebastiaan Hanekroot, woordvoerder van Veenman Drukkers uit Rotterdam, had meer problemen met de investeerders van Artimo, dan met de staf van de uitgeverij. Veenman Drukkers is een grote crediteur van Artimo, waarmee directeur Gijs Stork een afspraak over de betalingen had gemaakt. Die regeling verliep naar wens. De enig aandeelhouder van Artimo, Venture Fund Rotterdam B.V. van de familie de Bruin, stopte enkele maanden geleden plotseling de betalingen. Stork was inmiddels op zijn verzoek van zijn zakelijke taken ontheven. Omdat de investeerders ook na herhaalde verzoeken de betalingen niet hervatten, overwoog Veenman een faillissementsaanvraag. Nu heeft die investeerder dus zelf het faillissement aangevraagd.

De investeerder De Bruin en voormalig directeur Gijs Stork waren vandaag onbereikbaar voor commentaar. Curator Timmerman gaf vrijdag aan dat zich bij hem enkele belangstellenden hebben gemeld voor een mogelijke doorstart.

• Eerder op PhotoQ: Uitgeverij Artimo failliet

• Reageren? Mail PhotoQ