Foam puilt uit bij veiling dierenfoto’s

Initiatiefneemster Ata Kando hield zelf een warming-up toespraak alvorens de veiling voor ‘The Living Other’ begon, donderdagavond in het Amsterdamse Foam. De zaal puilde uit voor deze fotoveiling voor het goede doel, die ruim 12 duizend euro opleverde.
Kando’s toespraak was ‘een oprechte getuigenis van haar liefde voor The Living Other, inclusief zeven geboden om beter met de dieren om te gaan’, aldus Pim Milo, schrijver van onderstaand verslag.

Er waren zo’n 150 aanwezigen. Alle zestig stoelen waren bezet terwijl achterin de zaal, de aangrenzende zaal, de gang en zelfs op de stoep misschien wel negentig mensen stonden.

De zaal was gevuld met fotografen die met hun camera van hun dierenliefde getuigden en vanuit diezelfde compassie hun foto’s om niet ter beschikking hadden gesteld. En die er nu met spanning getuige van wilden zijn hoe hun werk alle veilingrecords zou verpletteren.

Amke had haar moeder meegebracht, Rik Nieman zijn vader, Dutch den Hollander zijn vrouw Anne-Miek en Hans en Laura Samsom als altijd elkaar.

Veilingmeester J.P. Glerum ondertussen stond er alleen voor. Vergeefs zette hij al zijn charme en overredingskracht in om de toch al hoge temperatuur tot veilingkoorts te laten stijgen. Hoe vaak de aanwezige fotografen hun sluiters ook open lieten klikken, de portemonnees bleven hermetisch dicht.

De enkele portemonnee die wél openging, kwam uit achter- of binnenzak van een niet-fotograaf. Rik Nieman ging met zes foto’s naar huis – waaronder een mooie van Amke en drie van Ata Kando; Roy Kahmann met zeven – waaronder de Ed van der Elsken, één van Ata Kando en de Eva Besnyö, en Willem Rauwerdink met vier – waaronder twee van Ata Kando en één van Bert Verhoeff. Ook Burafo-directeur Lucette Bronk was één van de kopers, net als een dolgelukkige fotograaf Claire Felicie die zich voor 150 euro de eigenaar van ‘Zonder titel, zonder zadel’ van Pete Purnell mocht noemen.

Het publiek was traag, net als het tempo waarin de foto’s werden voorgedragen. Een pauze van tien minuten bracht daar enige verbetering in, maar niet in de kooplust. Die korte onderbreking werd vooral gebruikt om buiten de luwte op te zoeken en intensief met elkaar te praten. ’t Was, kortom, bovenal een warm samenzijn van de fotowereld.

Van de 105 ingebrachte foto’s werden er 38 verkocht, dus 30 procent. De totale opbrengst bedroeg 12.145 euro. Het hoogste bedrag dat betaald werd, 900 euro, was voor ‘Daan en Pravda’ van Ed van der Elsken; het laagste bedrag, 95 euro voor ‘Beware’ van Renée Lawant. De gemiddelde prijs per foto was 319,60 euro.

Pim Milo’s weblog

• Eerder op PhotoQ: Oproep tot voorintekenen dierenboek voor Ata Kando