Foto Kees Scherer Prijs 2013 voor Viviane Sassen

Viviane Sassen is dit jaar de winnaar van de Foto Kees Scherer Prijs. Haar boek In And Out Of Fashion is volgens de jury het beste Nederlandse fotoboek dat in in de jaren 2011 en 2012 is verschenen. De prijs is goed voor een bedrag van 5000 euro.
De andere twee genomineerden voor de prijs waren Poppy van Robert Knoth en Antoinette de Jong en The Holy Family van Frans Zwartjes.

De jury heeft in totaal 145 boeken beoordeeld. De juryleden: Anneke van Veen, Anthon Beeke, Bart Nieuwenhuijs, Ellen Dosse, Marga Rotteveel, Max van Rooy (voorzitter) en Rik Suermondt.

De tweejaarlijkse prijs is ingesteld door de Stichting FotoArchief Kees Scherer

Het boek In and Out of Fashion omvat een overzicht van zeventien jaar modefotografie van de internationaal toonaangevend modefotografe Viviane Sassen, onder meer een selectie van haar prijswinnende campagnes voor modehuizen als Carven , Stella MacCartney, Adidas, Missoni en MiuMiu en veel editorials voor tijdschiften als Numero, New York Times Magezine, Purple, Another Magazine en Dazed & Confused.

Viviane Sassen (Amsterdam 1972) studeerde modevormgeving, fotografie en autonome kunst aan de HKU in Utrecht en Ateliers Arnhem. Naast haar werk als modefotograaf werkt ze ook als autonoom kunstenaar waarvoor ze met name in Afrika fotografeert. Zij exposeerde solo in Huis Marseille en Foam in Amsterdam, Salzburg, Toulouse en Milaan..En in groepsverband in MoMa New York, Kunsthalle Wenen en La Biennale di Venezia (2013).. Haar werk werd onderscheiden met de Prix de Rome (2007) en de ICP Infinity Award in 2011. Andere publicaties van haar hand zijn o.a. Flamboya (Contrasto) en Panasomnia.(Prestel)..

Van half december tot half maart was In And Out Of Fashion als tentoonstelling te zien in Huis Marseille.

www.vivianesassen.com

Het juryverslag:

PRIJS.K.SCHERER2013

Hier, in de Gele loods, ziet u 145 fotoboeken. Het zijn Nederlandse boeken, niet zozeer wat taal betreft – titels en tekst zijn meer dan eens in het Engels – maar wel als het gaat om de fotografie. Al deze boeken verschenen in 2011 en 2012. Dat zijn de grondregels van deze tweejaarlijkse prijsvraag.

De jury kwam bijeen op zaterdag 23 februari in de ruime, Amsterdamse studio van Anthon Beeke. Van de studio wil ik u een bijzonderheid niet onthouden: het rustgevend uitzicht van bovenaf op de Hortus Botanicus is weldadig voor de jurygeest die even door twijfel wordt bevangen. Regelmatig stond een van ons voor het raam te staren.

’s Morgens om half elf werd serieus met het beoordelingswerk begonnen. ’s Middags om tien over vier ging de jury opgetogen over de finish. Over de drie genomineerde fotoboeken en over welk boek daarvan de winnaar moest worden, was toen unanieme overeenstemming bereikt.

Dat het onwaarschijnlijk uiteenlopende drietal elk een Engelse titel heeft, is toeval.
In and Out of Fashion van Viviane Sassen,
The Holly Family van Frans Zwartjes,
En Poppy –Trails of Afghan Heroin van Robert Knoth en Antoinette de Jong.

Poppy is het Engels voor een bloeiende papaverbloem en deze beheerst het beeld van de dubbele openingspagina van het boek. Je zou denken: een lieflijk bloemenbeeld. Maar het tegendeel is waar. De poppies, zoals het meervoud luidt, introduceren een gruwelstory. Het papaverveld is het fundament onder de bijna vijfhonderd pagina’s dikke fotodocumentaire over de donkere zijde van de geglobaliseerde wereld. De geschiedenis van twintig jaar internationale drugshandel, van grenzeloze gewapende conflicten en vluchtelingenleed, van chronische armoede, van corruptie en de verspreiding van HIV en Aids. Na het beeld van het poppy-veld ligt over twee pagina’s een dode man op straat met boven zijn linkeroor een bebloede schotwond ter grootte van ongeveer drie rood bloeiende papavers. De toon is gezet. De hoofdkwartieren van het visuele verhaal over ontwrichting, geweld, dood, verderf en een mespuntje decadentie liggen in Afghanistan, Pakistan, Kosovo, Rusland, Tajikistan, Iran, Ukraine, Somalie en Dubai.

De samenstellers van dit visueel onuitputtelijke boekwerk, Robert Knoth en Antoinette de Jong zijn er – geholpen door vormgevers Kummer en Herrman – in geslaagd om een complexe geschiedenis overzichtelijk, helder en vooral aangrijpend te verbeelden.

Een indrukwekkende verbeelding van totaal andere geest is The Holy Family van Frans Zwartjes. Met de vormgeving van dit album-achtig boekwerk in groot formaat heeft Willem van Zoetendaal een archeologisch hoogstandje verricht. In samenwerking met Jasper Zwartjes, de zoon, heeft hij de zwart-wit beelden uit 1969 opgedolven waarmee filmer, fotograaf, musicus, vioolbouwer, tekenaar en nog veel meer, kortom de duivelskunstenaar Frans Zwartjes een totaal eigen en hoogst bizar universum componeerde. Een kunstenaar van de underground, noemde men dat in die vrijgevochten jaren zestig. De kenmerken van Zwartjes grofkorrelig gefotografeerde wereld zijn ruwweg: zichtbare existentiële vertwijfeling, oerdriftige erotiek, wreed absurdisme en mateloze theatraliteit. De twee schikgodinnen van de heilige familie hebben steevast koolzwart omrande ogen, vaak opengesperd.

The Holy Family is een weergaloos tijdsdocument, dat in de grove, robuuste vormgeving van Van Zoetendaal ook zelf kunst is geworden.

Voor de fotografie van Vivian Sassen, en in het geval van haar boek In and Out of Fashion, de modefotografie, geldt het tegenovergestelde van de woorden grof en robuust. Gracieus, licht, verfijnd, warm, kleurrijk, dat zijn de woorden. En de altijd volmaakte lijven van haar modellen weet zij om te toveren tot sculpturen waarvan je je soms afvraagt hoe zij in elkaar zitten. Zij kleedt haar modellen, die eerder haar muzen zijn – zij kleedt haar muzen ook niet aan met mode, maar omhult ze ermee, of kleedt ze uit met mode, wat zoiets is als haar muzen ont-hullen. Met natuurlijk raffinement creëert zij zo raadselachtige beelden die soms performance-achtige trekken vertonen, dan weer raken aan het surrealisme in de schilderkunst.

In and out of fashion is een bundeling van bijna twintig jaar van haar modefotografie. Vivian Sassen heeft zelf een grote hand gehad in de samenstelling en vormgeving van het boek. Het resultaat is heel rustig, heel helder, bijna klassiek. Een foto per pagina, zorgvuldig gekadreerd. Zo komt de schoonheid van elke foto optimaal tot z’n recht. Zo kun je goed zien dat elke foto in dit volmaakte boek raak is.

In de eindstemming waarbij het om de winnaar ging, heeft geen enkel jurylid vertwijfeld voor het raam naar de Hortus Botanicus staan staren.

In and out fashion van Vivian Sassen is winnaar van de Foto Kees Scherer Prijs 2013.