Fotografen ingezet voor actie eerlijke bloemen

Om de Nederlandse consument ervan bewust te maken dat de meeste bloemen in de Nederlandse winkels niet fair trade zijn, begint Hivos de campagne ‘Power of the Fair Trade Flower’. Als onderdeel van de campagne hebben zes vooraanstaande Nederlandse fotografen beelden gemaakt. De foto’s van Carli Hermès, Cornelie Tollens, Koen Hauser, Ingrid Baars, Corbino en Aatjan Renders verwijzen naar de discriminatie van vrouwen, de ongezonde werksituatie en het seksueel geweld in de Afrikaanse bloemenindustrie, aldus een persbericht.
Het bericht meldt verder:

Op 31 oktober tussen 13:00 en 14:00 uur wordt de fototentoostelling onthuld op het Amsterdamse Museumplein door bestuurslid van Max Havelaar Natasja van den Berg. Fotograaf Corbino wordt kort geïnterviewd over zijn reis naar Kenia voor het maken van de foto voor ‘Power of the Fair Trade Flower’. Karin Boemen zal in een prachtige jurk met een sluier van echte bloemen* dit moment muzikaal omlijsten. De opening is gratis toegankelijk voor publiek. Na deze onthulling blijft de buitententoonstelling voor een periode van twee weken staan op het Museumplein.

Fotograaf Maarten Corbijn heeft zelf een bezoek gebracht aan Kenia. ‘Ik heb me daar soms geschaamd Hollander te zijn. De arbeidsomstandigheden bij veel bloemenkwekerijen zijn ver onder de maat, terwijl Nederland de belangrijkste afnemer en doorvoerhaven van Keniaanse bloemen is. De vrouw die ik heb gefotografeerd heeft dankzij haar werk op zo’n foute kwekerij twee miskramen gehad en een pokdalige huid van alle pesticiden waarmee ze in aanraking is gekomen. Bovendien kreeg ze zo weinig betaald dat ze ’s avonds na zessen nog een tweede baantje moest nemen om te kunnen eten. Niet echt een ‘rooskleurig’ bestaan dus.’

Tweederde van alle door Nederland geïmporteerde rozen komt uit Kenia. Daar worden bloemen vaak onder erbarmelijke omstandigheden geproduceerd. Lonen zijn te laag om fatsoenlijk van te kunnen leven, elementaire arbeidsrechten van vrouwen worden geschonden en seksueel geweld op de werkvloer is aan de orde van de dag.

Hivos is een internationale ontwikkelingsorganisatie die werkt aan een vrije, eerlijke en duurzame wereld. Dat doet Hivos door mensen te steunen die zelf hun toekomst willen bepalen en zélf in actie komen om hun situatie te verbeteren. De publiekscampagne Power of the Fair Trade Flower is onderdeel van de vierjarige campagne Women@Work. In deze campagne werkt Hivos aan een betere arbeidspositie voor vrouwen, met name in de koffie-, bloemen- en textielindustrie.

De foto’s zullen na de opening in Amsterdam op meerdere plekken in Nederland te zien zijn.
Data en plekken:www.powerofthefairtradeflower.nl