Fotoredacteur Reuters geeft lesje editing

Reuters-fotoredacteur Russell Boyce beschrijft op het blog van zijn werkgever hoe hij tijdens de Olympische Spelen in Londen foto’s koos en bewerkte die werden gemaakt door fotografen van het persbureau. In zijn woorden: ‘Kies de beslissende foto, het beeld waarvan de fotograaf niets eens weet dat-ie hem gemaakt heeft, of de foto zo aansnijden dat-ie van goed opeens fantastisch wordt.’
Als de fotoredacteur eenmaal heeft gekozen gaat de foto naar iemand wiens functie ‘processor’ wordt genoemd. Die zorgt voor een goed bijschrift: wie wat waar, wanneer en waarom? Bovendien voorziet de processor de foto van technische informatie en verzorgt hij of zij de kleurbalans.

Reuters heeft – evenals de andere grote persbureaus meerdere fotografen bij de verschillende onderdelen. Die werken met camera’s die tot 10 beelden per seconde kunnen schieten. De foto’s gaan vaak direct door naar de fotoredacteur, zonder dat de fotograaf ze bekeken heeft. Volgens Boyce hebben Reuters-technici berekend dat fotoredacteuren gedurende de Olympische Spelen van 2012 ruim anderhalf miljoen foto’s hebben bekeken.

Reuters Photographers Blog: Click, edit, crop or drop

Ook AP geeft een inkijkje, in hun geval in de manier waarop ze de finale van de 100 meter hardlopen voor mannen fotografisch vastlegden, zoals bekend in 10 seconden achter de rug. Voor het Amerikaanse bureau stonden 18 fotografen op verschillende posities en daarbij nog eens 20 op afstand bestuurbare camera’s. Dat leverde 17 gigabyte op, oftewel 3500 foto’s. Binnen drie minuten na de finish had AP twee foto’s verstuurd naar de abonnees, twee minuten later nog eens vijf foto’s.

AP 2012 Summer Games: The story behind the photos