Foto’s op Art Amsterdam 2011

Het is de grootste kunstbeurs van Nederland, met dit jaar bovendien een recordaantal buitenlandse galeries (44). Veel te zien dus weer, op deze 27ste editie van Art Amsterdam, die tot 2006 gewoon KunstRai heette. Ja, ook veel fotografie.
Bij een groot aantal stands hangen foto’s, schilderijen en grafiek gebroederlijk, blijkbaar zonder hierarchie, naast elkaar. Dat heeft ook een nadeel. Verschillende media van verschillende kunstenaars in een compacte presentatie geven al snel een onrustige indruk. En die situatie tref je tientallen keren aan bij de 133 exposerende galeries en kunstruimten.

Soms moet je echt met je neus op het werk gaan staan om te zien of het een schilderij, foto of een grafische toepassing betreft. Jasper de Beijer (Nouvelles Images) maakte het uitdagende affiche voor deze editie van AA: een pastiche van het atelier van de Indische schilder Geert Wilders. Hij ensceneert in zijn studio, maakt collaga’s van stukjes foto’s en perfectioneert ze met een beeldbewerkingsprogramma. Ook Ruth van Beek maakt collaga’s maar die zijn even geraffineerd als eenvoudig.

Verschillende galeries zijn geheel of gedeeltelijk in het fotografische medium gespecialiseerd. Bij Galerie Bart vinden we 18 kleine foto’s (Terug Thuus) en één levengrote montage (Turks-Amsterdamse keuken) van Erik Klein Wolterink. In diezelfde stand presenteert Niels Helmink maar liefst 26 foto’s uit zijn contemporaine document over de wereld van blaasmuzikanten: Hafabra.

In veel presentaties krijgen de fotografen en andere kunstenaars niet zoveel ruimte om uit te pakken. Meestal zijn er maar drie foto’s of vaak een enkel exemplaar te bewonderen. Eén foto van Man Ray of Weegee verliest het dan van de andere werken die zo’n bescheiden fotootje in al hun monumentaliteit en kleurrijke expressie wegdrukken.

Mede daarom is een solopresentatie als die van Art Affairs toe te juichen. Katrin Korfmann kan er stralen met een tiental grote werken, die gezien de vele ronde rode stickertjes op de openingsavond al buitengewoon populair blijken. Na enkele uren kijken treedt een zekere verzadiging op, zeker wanneer je probeert het aanbod van deze beurs in zeven alinea’s samen te vatten. Ondoenlijk (zie:www.artamsterdam.nl).

Met een bevriende schilder bespreek ik op één van de terrassen de ontwikkelingen in de kunst en onze huishoudens. Bij het verlaten van de Rai lopen we langs de Londense White Space Gallery die Oosteuropese fotografen vertegenwoordigd. Er hangen vier kleurendrukjes van Andrej Tarkovsky (wat kon die man filmen!), maar we blijven haken aan een reeks stille barietprints van Atanas Sutkus. Op verzoek van mijn oude vriend opent de galeriste een grote kartonnen dossiermap en toont in alle rust een reeks klassieke vintageprints. Het is het archief van een Litouwse fotograaf die lang onder het juk van het communisme heeft moeten werken en daarom vooral persoonlijke, schijnbaar ongevaarlijke foto’s over het dagelijks leven in zijn regio heeft gemaakt. Alleen tijdens het Noorderlichtfestival van 2008 zijn er eerder in Nederland foto’s uit dit bijzondere esthetisch-humanistische oeuvre gepresenteerd.

Art Amsterdam 2011
tot en met zondag 15 mei
Amsterdam RAI
Hal 8 (Parkhal)
Europaplein 2-22
Amsterdam