Getty trekt met hoekige embed fotografie nieuwe tijd in

De afgelopen dagen is veel geschreven over de stap van ’s werelds grootste fotobureau Getty Images om bijna 35 miljoen foto’s ‘gratis’ ter beschikking te stellen aan blogs zodat deze de beelden kunnen inbedden in hun online publicaties. Conclusie: fotografie past zich – eindelijk – aan de mores van internet aan. Mores die miljardenbedrijven als Google en Facebook al jaren uitbaten met ‘gratis’ diensten als YouTube en Instagram.

Sinds afgelopen week kunnen websites en blogs foto’s plaatsen in een vast formaat op hun pagina’s, 594 x 465 pixels, voorzien van naam van de fotograaf en Getty-logo. Op maat maken zoals bij YouTube en Vimeo is er niet bij. Dat ziet er nogal hoekig en dwingend uit:

Waar de stap van Getty vandaan komt, legt Peter Krogh, de Amerikaanse deskundige op het gebied van fotografie en digitale opslag, uit op zijn blog met dit inzicht: ‘The first thing to look at, as we consider the new Getty business strategy, is the ownership of the company. They are owned by the Carlyle Group, a private equity firm. While there are plenty of ongoing ventures owned by private equity, it’s pretty common for private equity firms to buy a company, and then sell it for the parts. (As long as the parts are worth more than the purchase price.)’

Krogh geeft aan dat het de bezitters van Getty maar om één ding gaat, namelijk de firma over een paar jaar verkopen met veel winst. Om dat te bereiken moet Getty veel meer waard worden dan het nu is. Krogh weet het natuurlijk ook niet zeker, maar hij suggereert sterk dat eigenaar Carlyle de leiding van Getty onder druk heeft gezet om uit een ander vaatje te tappen dan het vasthouden aan traditioneel auteursrecht.

Hoe logisch is het dan om te volgen wat grote merken als Apple, YouTube, Google, Facebook en Instagram (maakte deze week toevallig ook bekend dat er reclame aan zijn enorme fotostromen gaat worden toegevoegd) al jaren doen met het ter beschikking stellen van films, webdiensten, softwarepakketten? Geef het gratis weg en verdien ermee door reclames toe te voegen, informatie over klantgedrag te verkopen, een marktaandeel te bevechten waarmee je met toegevoegde producten wél geld kunt verdienen, of om met snuggere technieken zoveel mogelijk informatie te combineren tot bruikbare informatie.

Krogh noemt de nieuwe technologieën van Getty (het gaat om meer dan alleen het embedden van foto’s) in zijn verhaal gemakshalve de database: ‘This database has the potential, in my opinion, to be worth far more than the picture licensing business ever will be, at least in our current hyper-inflated tech bubble.’

Het is voor de professionele fotografie een relatief nieuwe route. En als marktleider Getty hiervoor kiest, is het verstandig voor alle andere spelers in het veld om na te denken over de eigen positie. Natuurlijk gaat het erom dat Getty straks voor veel geld wordt doorverkocht. Maar het leidt geen twijfel dat het vrijgeven voor het embedden van fotografie degenen een schop onder de kont geeft die willen vasthouden aan de oude normen en waarden.

Krogh: ‘Stock photo partnership is going to be flattened by a truck rolling down the highway that is 100 times larger.’

Peter Kroghs blog The DAM Book: Getty did what?

Getty Images: Beelden integreren

New York Times: Getty to Let Bloggers and Others Use Photos Free

British Journal of Photography: 10 facts about Getty Images’ embed feature

Nieman’s Lab: Getty Images blows the web’s mind by setting 35 million photos free (with conditions, of course)