Een aantal media, waaronder de Huffington Post, heeft de laatste dagen een campagne van het Spaanse fotofestival Getxophoto te serieus genomen. Het festival toonde de reis van een Senegalese migrant naar Europa in Instagram-foto’s. De serie is bedoeld om de discussie aan te wakkeren over hoe anders de westerse mens omgaat met beeld dan mensen uit andere werelddelen. Sommige media meenden echter dat de fotoserie een realistische weergave van een reis was.

Conclusie van Oriol Caba van het productiebureau Volga dat voor het festival een speciaal Instagram-account aanmaakte en een filmpje op Vimeo: ‘I think that the necessity of selling, having hits and being the first to publish is lowering the standards of news.’

Na het ‘viral’ gaan van de foto’s nam contact Caba op met een redacteur van het blog TIME Lightbox om het werkelijke verhaal te vertellen.

Het festival Getxophoto is in september en oktober te bezoeken in het Baskische Getxo, vlakbij Bilbao. Onder meer de Nederlandse kunstenaar/fotograaf Jan Hoek geeft er een workshop.

TIME Lightbox: Creators of Fake Instagram Account Showing a Migrant’s Journey Speak Out

De vergissing van de Huffington Post: ‘Migrant’ Instagrams His Perilous Journey By Truck And Rowing Boat To Reach Spain From North Africa

www.getxophoto.com

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *