James Nachtwey werkte mee aan Syrische pr

Naar nu blijkt is de fotoserie die de befaamse oorlogsfotograaf James Nachtwey in opdracht van Vogue maakte van het Syrische presidentsgezin Assad opgezet door een Amerikaanse pr-firma, Brown Lloyd James. De firma ontving 25 duizend dollar van de Syrische regering voor het organiseren van de fotosessie.
Het artikel en de foto’s verschenen in maart vorig jaar in Vogue. Intussen, nu het zittende regiem op zeer bloedige wijze demonstrerende burgers bejegent, zit het magazine zwaar in de maag met het positieve verhaal over president Assad en diens vrouw Asma, door Vogue als ‘Een roos in de woestijn’ betiteld.

De afgelopen dagen verschenen in verschillende kranten verhalen over de kwestie, omdat bleek dat Vogue het verhaal intussen van zijn website heeft gehaald. De schrijfster van het verhaal, Joan Juliet Buck, heeft intussen in interviews spijt betuigt. Ze suggereerde in een radio-interview ook dat de kinderen op de gezinsfoto ingehuurd zijn om Assads kinderen om veiligheidsredenen te vervangen. James Nachtwey heeft nog niet gereageerd, hoewel bezoekers van zijn Facebook-pagina om een reactie hebben gevraagd.

Het Vogue-verhaal is met twee foto’s nog te zien en te lezen op een Syrische site: www.presidentassad.net

Washington Post: Vogue’s flattering article on Syria’s first lady is scrubbed from Web

Mail Online: Writer of embarrassing Vogue article that praised wife of Syrian dictator confesses ‘horror’ at having been near them

James Nachtwey op Facebook