Laatste weekend Naarden; gaan of niet gaan?

Het Epson Fotofestival Naarden 2009 is op weg naar het laatste weekend (t/m 14 juni). Nog niet wezen kijken? We zetten wat redenen onder elkaar om alsnog te gaan kijken. Of niet. Een recensie in tabelvorm. Reacties zijn uiteraard meer dan welkom.

Redenen om te gaan:

• Het wordt mooi weer en dan is het altijd leuk om door de vestingstad te lopen

• De vormgeving van de tentoonstelling van Edwin Smulders en Joop van Tellingen is bijzonder geslaagd.

• De video-installatie van Daniëlle van Ark met negen schermen die elk de belachelijke opdringerigheid van paparazzi in beeld brachten was prachtig en paste als enige van de satellietpresentaties perfect bij Smulders/Van Tellingen.

• Dat geldt ook voor de steigerconstructie op de grote parkeerplaats genaamd De Kathedraal, ontworpen door ontwerpbureau Featuring (Victor Leurs en Michl Sommer).

• De Kathedraal laat het beste werk van het festival zien, althans foto’s die een helder verhaal op een moderne manier vertellen: Rob Hornstra en Pieter ten Hoopen.

• Bijzondere vormgeving van het project van Rahi Rezvani op de Stadhuiszolder: in de duisternis bladeren door een boek met filmstill-achtige foto’s.

• Het festival is kleiner van opzet, dat maakt het geheel overzichtelijker en het is goed in één dag te bekijken.

• De opzet is gedurfd, en voor wie dat aanspreekt is dat de moeite waard.

Redenen om niet te gaan:

• Het festival is kleiner van opzet, er is minder te zien dan voorgaande edities

• Een groot deel van de exposities is niet erg begrijpelijk. Dat geldt zeker voor enkele kleinere presentaties in de Grote Kerk. Het festival zegt te hebben gekozen voor verhalende fotografie. Maar dat lijkt op iets te veel plekken een term waarmee bedoeld wordt dat je de foto’s pas begrijpt als je het hele verhaal achter de foto hebt gelezen. En dat de foto’s zelf dus niet of nauwelijks een verhaal vertellen.

• Met name de presentaties in de Grote Kerk van Agnes van Noorloos, Karin Krijgsman en Stefan Ruitenbeek zijn bljven hangen in een idee dat maar niet helder wil overkomen.

• Veel jonge fotografie, maar teveel van de kunstacademies, waarmee de nadruk teveel op conceptuele benaderingen is komen te liggen.

• Weinig zelfreflectie bij een aantal exposanten. Waarom wil je je werk laten zien aan een (relatief) groot publiek?

• De meeste activiteiten (waaronder een aantal interessante lezingen, debatten en presentaties) waren geconcentreerd in de eerste week van het festival.