Museum Houston koopt 25 duizend fotoboeken van Manfred Heiting

Het Museum of Fine Arts (MFA) in Houston, Texas, heeft een van de belangrijkste collecties van fotoboeken in de wereld overgenomen van verzamelaar Manfred Heiting. Het gaat om 25 duizend boeken die zijn gemaakt van midden 19de eeuw tot het einde van de 20ste eeuw. Bovendien bevat de collectie nog een database met uitgebreide beschrijvingen van 10 duizend andere fotoboeken.
Het museum in Houston versterkt hiermee opnieuw met hulp van Heiting zijn positie als belangrijk fotomuseum. In 2002 en 2004 kwam een groot deel van Heitings fotoverzameling al in handen van het MFA.

Uit het persbericht van het museum:
‘For many photographers, having work presented in a book, rather than an exhibition, is the ultimate culmination and realization of their work. Books display photographs as the photographers intended, and serve as the context for single works in a collection,’ said Anne Wilkes Tucker, the Gus and Lyndall Wortham curator of photography at the MFAH.

Het bericht geeft een opsomming van een aantal belangrijke verworven boeken:
Louis Jaques Mandé Daguerre’s Historique et Description des Procédés du Daguerréotype et du Diorama (1839);
Roger Fenton’s Ruined Abbeys and Castles of Great Britain (1862);
John Thomson’s Foochow and the River Min (1873);
Eadweard Muybridge’s The Horse in Motion (1882);
Josef Maria Eder’s Handbuch der Fotografie (1890);
a complete run of Alfred Stieglitz’s seminal journal Camera Work (1903–17);
Edward Curtis’ The North American Indian (1907–30);
a complete run of "Broom," (1921–24);
Alvin Langdon Coburn’s New York (1910) and London (1914);
Germaine Krull’s Métal (1927);
a rare Russian version of László Moholy-Nagy’s Malerei, Fotografie, Film (1927);
a complete run of Novyi Lef, designed by Alexander Rodchenko, (1927–28);
a complete set of the masterfully designed Soviet propaganda periodical USSR in Construction (1930–49);
a very rare album of Josef Sudek’s Svaty Vit-Guy (1928);
a unique special edition copy, inscribed to Dora Maar of George Hugnet’s La Septième Face du Dé (1936);
Ansel Adams’ Taos Pueblo (1930);
a unique printing proof of Man Ray: Photographs 1920–1934 (1933);
El Lissitzsky’s Industriaa Sotsializma (1935);
the Japanese propaganda publication Nippon (1938);
an in-depth collection of Karl Blossfeldt’s books;
a complete set of the rare Japanese propaganda periodical Front (1942–45);
Alexey Brodovitch’s Ballet (1945);
Ed Ruscha’s artists’ books (1960–78);
Domon Ken and T?matsu Sh?mei’s Hiroshima-Nagasaki Document (1961);
Kawada Kikuji’s Chizu (The Map) (1965);
Hosoe Eik?’s Kamaitachi (1969);
and all published works by Ed van der Elsken.

MFA: The Museum of Fine Arts, Houston, Acquires Major Collection of Photography Books and Related Materials in Other Media Assembled by Designer, Editor and Curator Manfred Heiting