Open brief Hans Aarsman aan de open-briefschrijvers

Hans Aarsman beantwoordt de kritikasters die de afgelopen weken op PhotoQ schreven dat Off The Record, het voorstel Gemeentelijke Kunstaankopen 2009 van het Stedelijk Museum in Amsterdam, een slecht resultaat vanuit een verkeerd uitgangspunt is. Aarsman: ‘Fotografie is groter dan iedere opvatting erover.’
De hele discussie is hier te volgen: Zonder direct artistiek doel

Open brief aan iedereen die open brieven leest over Off the Record

Wat u misschien niet weet: Willem van Hanegem is amateurfotograaf.
Hij gaat voor zijn foto’s niet op reis, de onderwerpen liggen volgens WIllem voor het oprapen, in zijn huis, in zijn tuin, in zijn straat. Een koffiebeker op tafel, een mot op het raam. Misschien moet Marco van Duyvendijk een keer bij hem langs. Marco is een beroepsfotograaf die buiten zinnen is over Off the Record. Liever zou hij 6000 kilometer reizen voor een foto dan 3000, hij schrijft het in een open brief. Het verband met Off the Record ontgaat me, eenderde van de tentoonstelling komt van ver, maar het zal vast geen kwaad kunnen als Willem Marco voorrekent dat het niet in de kilometers zit.

Op 28 mei was Willem met zijn foto’s in De Wereld Draait Door. Wie weet gaat Rommert Boonstra daar een open brief over schrijven. Rommert Boonstra is een beroepskunstenaar die van open brieven schrijven houdt, nog meer dan Marco van Duyvendijk. Als Rommert even is uitgeschreven, vraagt hij vrienden met dezelfde voorliefde voor hijgerige beeldspraak open brieven te schrijven, allemaal over Off the Record. Waar Rommert zich deze keer over gaat opwinden: Willem van Hanegem plakt geen kleine fotootjes van klassieke kunst in grote foto’s van klassieke kunst. Willem maakt dus geen fotokunst. Waarom komen zijn foto’s dan wel op televisie en die van Rommert Boonstra niet?

Op het scherm verschijnt een foto van een boom.
Vraagt Mathijs van Nieuwkerk: Wat is dit, Willem?
Een boom, zegt Willem.
Iedereen lachen.
Wat valt er nou te lachen, zegt Willem.
Ja dat zie ik ook wel, dat het een boom is, zegt Mathijs.
Willem: Waarom vraag je dan wat het is?

Maar alle gekheid op een stokje, we zijn het land van Saenredam en Nescio. Wij doen niet graag gewichtig. Het mag wel, sommigen kunnen het niet laten, maar hier krijgt dikdoenerij al gauw iets potsierlijks.
Wij kunnen helder schrijven en kijken. Of je ervoor gestudeerd hebt, of er een koperen bordje op je voordeur geschroefd is, doet er niet toe. Nescio had een baan van negen tot vijf, hij was kantoorklerk, in de avonduren schreef hij Dichtertje. Hadden de uitgevers hem de deur moeten wijzen: u schrijft geen literatuur, u bent amateur? Laten we uitkijken dat fotofundamentalisten niet de kans grijpen de fotografie te kapen. Fotografie is groter dan iedere opvatting erover, fotografie is zo groot als het leven.

Hans Aarsman, curator Off the Record