‘Ophouden met vergelijking doka bij digitale manipulatie’

Deze week verscheen het resultaat van het onderzoek dat de Britse wetenschapper David Campbell in opdracht van World Press Photo heeft gedaan naar de huidige praktijk van manipulatie in de fotojournalistiek. Volgens hem is die situatie niet alarmerend. Maar hij verzucht wel: ‘Laten we ophouden om in de discussie over manipulatie telkens te verwijzen naar wat er in de analoge tijd in de donkere kamer kon. Digitale fotografie heeft meer veranderd dan velen denken: de camera maakt geen foto’s meer, maar verzamelt data.’

Campbell vergaarde in een half jaar informatie van 45 betrokken professionals uit 15 landen: Argentinië, Brazilië, China, Denemarken, Duitsland, Egypte, Frankrijk, India, Indonesië, Italië, Japan, Nigeria, Rusland, het Verenigd Koninkrijk en de VS.

Hij licht in het Engels over de technische ontwikkelingen toe:
In this conventional understanding of photography, the camera is understood as a picture-making device. We believe that “you form the picture in the instant you click the shutter on the camera. You might modify the exposure or coloring of the photo after the fact, but the essential characteristics of the image were defined in that initial instant.”

In the digital era, we still think of the camera of a picture-making device. This, however, is a mistake. In the digital era, we need to understand the camera as a data-collection device, a device which is “gathering as much data as you can about the scene, and then later using advanced computational techniques to process that data into the final image.

Campbell stelde vast dat de door hem geraadpleegde fotoredacteuren en fotografen enerzijds vinden dat manipulatie een toenemende bedreiging vormt, anderzijds vaststellen dat het niet veel voorkomt:
It is hard to quantify how large a problem manipulation is. Our respon- dents both regarded it as a significant and growing problem (increased levels of fraud in scientific research images was one area of particular concern), while also noting that the number of problematic news and documentary images was small relative to the volume of photographs produced globally. The significance of manipulation is therefore probably not a quantitative problem. It is, rather, a qualitative problem whereby even small numbers of problematic images can undermine the overall credibility of photographs as documents of events and issues.

Het gehele rapport is te downloaden bij World Press Photo: Integrity and the Image

Eerder deze maand verscheen een interessant artikel over digitale manipulatie en fotojournalistiek in het magazine American Photo: Processing the News: Retouching in Photojournalism