PhotoStories presenteert stoet aan visies en praktijkervaringen digital storytelling

Zelden zijn er zoveel experts bijeen op het gebied van fotografie, film en digital storytelling als tijdens de conferentie PhotoStories op 21 en 22 mei in Pakhuis De Zwijger in Amsterdam. Onderzoekers, producenten, uitgevers, fotografen, filmers uit binnen- en buitenland komen vertellen over hun visies en praktische ervaringen. Gedurende twee avonden zijn er presentaties en debatten, overdag op 22 mei is er een serie workshops. Het programma is nu rond.

PhotoStories organiseerde in 2011 een eerste symposium over multimedia en fotografie in Rotterdam. Na vier jaar is het tijd om te inventariseren hoe de ontwikkelingen verlopen en wat de visies op de toekomst zijn. Vandaar dat de organisatoren (Nederlands Fotomuseum, IDFA DocLab, PhotoQ, Paradox en Jenny Smets) in samenwerking met Filminstituut Eye en World Press Photo een tweede editie opzetten, deze keer in Pakhuis De Zwijger in Amsterdam.

Fotografie en film beleven een nieuwe fase in hun ontwikkeling. Niemand kan precies voorspellen waar het naar toe gaat. In Frankrijk en de Angelsaksische landen experimenteren producenten veel met vormen van multimedia storytelling. In Nederland is kennis over dit onderwerp nog maar mondjesmaat aanwezig. Het internationale symposium PhotoStories wil niet alleen de kennis over dit onderwerp vergroten, maar vooral ook fotografen en filmers stimuleren en begeleiden die kennis om te zetten in daadwerkelijke producties, gemaakt door teams met expertise uit beide werelden.

Avondprogramma donderdag 21 mei

  • Inleidende presentatie van William Uricchio, hoogleraar Vergelijkende Mediastudies aan het MIT en aan de Universiteit Utrecht, over zijn ervaringen bij MIT’s Open Documentary Lab, waarin zijn team experimenteert met nieuwe methoden van non-fiction verhalen vertellen.
  • Marie Berthoumieu is multimedia-redacteur bij de Frans/Duitse televisiezender Arte en maakte onder meer in samenwerking met de National Film Board of Canada het project Interactive Haiku. Daarin worden de nieuwste haastige ontwikkelingen in de hedendaagse media gekoppeld aan de rust en regelmaat van de haiku-dichtvorm.
  • David Campbell is publicist en wetenschapper. Hij onderzocht in opdracht van World Press Photo wereldwijd de stand van zaken op het gebied van fotojournalistiek en multimedia, en vervolgens ook de opvattingen over het manipuleren van nieuws- en documentaire fotografie.
  • Nederlandse uitgevers en internet-chefs tonen recente highlights van hun werk en gaan in debat over de rol van digital storytelling bij hun plannen voor de toekomst: Wieland van Dijk (NRC), Stan van Engelen (VPRO) en Laurens Verhagen (de Volkskrant).
  • De van oorsprong Nederlandse fotograaf Pieter ten Hoopen deelt in zijn presentatie met het publiek hoe hij zich heeft ontwikkeld van fotograaf tot multimedia-maker. Onlangs rondde hij met de Amerikaanse producent MediaStorm de film van zijn project Hungry Horse af, een portret van een afgelegen dorpje in de VS.

Avondprogramma vrijdag 22 mei

  • De Deense digital storytelling expert Bjarke Myrthu doet verslag van de ervaringen tijdens de PhotoStories masterclass Digital Storytelling die hij de dagen ervoor heeft geleid. Hij belicht een aantal resultaten van de deelnemers, die in hun verhalen meerdere media combineren.
  • Caspar Sonnen van IDFA DocLab geeft een showcase over de laatste ontwikkelingen op het gebied van VR (virtual reality) en online documentaire projecten.
  • Nederlandse producenten en makers vertellen over hun ervaringen. Eefje Blankevoort (Prospektor) over ‘De azielzoekmachine’ en ‘Love Radio’; Kadir van Lohuizen over PanAm en de storytelling strategie van agentschap Noor Images; Bregtje van der Haak over haar initiatief Multiple Journalism, producent Submarine over ‘The Last Hijack’ en ‘Refugee Republic’, Robert Overweg over zijn automone werk ‘Flying and Floating’ en zijn werk voor TripleIT.
  • De Amerikaanse fotograaf Peter DiCampo gaat in op twee van zijn projecten: Everyday Africa, een groepsproject dat gebruik maakt van Instagram en Life Without Lights, een langlopend multimedia-project over de sociale en economische gevolgen van tekort aan energie in landen als Ghana, Nepal, Groot-Brittannië.

Dagprogramma vrijdag 22 mei

De workshops zijn praktische sessies over het maken en verspreiden van multimedia-projecten. Verschillende professionals presteren werk en delen ervaringen, werkmethodes en gebruikte technieken. Deelnemers kunnen kiezen uit twee programma-onderdelen.

Specialisten die workshops geven:

  • Sara Kolster (interactive designer) en Anoek Steketee (fotograaf) over TRANSMEDIA in Love Radio
  • Bregtje van der Haak (filmmaker) en Richard Vijgen, (information design) over DATAVISUALISATIE in Atlas of Pentecostalism
  • Robert Knoth (fotograaf) en Peter Claassen (video editor) over het EDITEN van Poppy
  • Aart Jan van der Linden en Yaniv Wolf over INTERACTIVE DESIGN in Refugee Republic
  • Pieter ten Hoopen (fotograaf) over MULTIMEDIA in zijn project Hungry Horse
  • Peter DiCampo (fotograaf) over zijn MULTIMEDIA-projecten
  • Daria Scagliolia en Paul Swagerman over WORK IN PROGRESS in Vertical Citizens
  • Robert Overweg (kunstenaar, virtuele werelden) over INNOVATIE
  • Bjarke Myrthu en Eirik Backer presenteren hun app BLIND SPOT, die sociale media meer betekenis moet geven.

Tijden

Avondprogramma’s 21 en 22 mei: 20 – 22 uur.

Dagprogramma vrijdag 22 mei: 9 – 17 uur.

Het dagprogramma en de avondprogramma’s worden afgesloten met een borrel om elkaar te ontmoeten en te spreken.

Kaartverkoop

Toegangskaarten bestellen kan online via De Zwijger.

http://bit.ly/1aDlXOl

Meer informatie en updates:
www.photo-stories.org

PhotoStories wordt mede mogelijk gemaakt door: Stichting Democratie en Media, DuPho, Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, Nederlands Filmfonds.