Prijswinnende Paolo Pellegrin valt door de mand

Magnum-fotograaf Paolo Pellegrin heeft bij het maken van een reportage over de stad Rochester in de Amerikaanse staat New York de werkelijkheid een handje geholpen door iemand te laten poseren, en ten onrechte te suggeren dat de foto is gemaakt op een spannende plek. Dat blijkt uit het relaas van de man over bijgaande foto, dat zojuist is gepubliceerd op het blog BagNews Notes. Intussen heeft Pellegrin gereageerd; deels ontkennend, deels verontschuldigend.
De man is ex-marinier Shane Keller, die op verzoek van Pellegrin poseerde in Kellers garage met zijn vuurwapencollectie. Keller was als student fotojournalistiek aan het Rochester Intitute of Technology op stap met Pellegrin en een collega-student.

Pellegrin suggereert met het plaatsen van de foto in zijn serie over Rochester een spannendere setting. Het lijkt alsof de foto is gemaakt in de probleembuurt The Crescent, maar Keller zegt daar niet te wonen. Bovendien meldt het bijschrift ten onrechte dat Keller sluipschutter bij het Marine Corps zou zijn geweest. Maar Keller was nooit sluipschutter. Pellegrin spreekt hier van een misverstand en biedt excuses aan.

Bovendien zou Pellegrin voor zijn bijschrift bij de serie letterlijk teksten hebben gekopieerd uit een reportage in de New York Times van tien jaar geleden. De fotograaf ontkent dit.

Pellegrin won met de serie afgelopen week prijzen bij zowel World Press Photo als Pictures of the Year international.

BagNew Notes: When Reality Isn’t Dramatic Enough: Misrepresentation in a World Press and Picture of the Year Winning Photo

De reactie van Pellegrin: Paolo Pellegrin responds to claim of misrepresented winning World Press, POYi photos

Complete serie is te zien bij World Press Photo

World Press Photo heeft intussen ook gereageerd:
‘Upon reviewing the image and caption of former marine Shane Keller in Paolo Pellegrin’s story on The Cresent that was awarded a second prize in the General News Category of the World Press Photo contest 2013, the jury is of the opinion that although a more complete and accurate introduction and captions should have been made available by the photographer, the jury was not fundamentally mislead by the picture in the story or the caption that was included with it.’