Vertrouwen in moderne en hedendaagse fotografiemarkt stijgt

Deze week publiceerde ArtTactic een onderzoek waaruit bleek dat het vertrouwen in de moderne en hedendaagse fotografiemarkt is gegroeid met 9,2 % sinds mei, met de grootste stijging aan de bovenkant van de markt, namelijk in foto’s met een hogere prijs dan 100 duizend dollar.
Historisch gezien hebben de prijzen voor kunstfotografie de neiging om veel lager te zijn dan werken gemaakt door kunstenaars die zich van een ander medium bedienen, maar dat lijkt heel langzaam aan te veranderen in sommige delen van de markt. ‘De prijzen zijn zeker omhoog aan het kruipen, maar het is geen steile curve, eerder een geleidelijke helling,’ aldus Ben Burdett, eigenaar van de Altas Galerie, een galerie voor kunstfotografie in London, die heeft bijgedragen aan de fotografieverzamelingen van mensen als Elton John en instellingen als het nationaal museum van Qatar.

Hij zegt dat er een relatief korte lijst is van echt populaire namen in de fotografie die het goed en consequent doen op een veiling. Daarbij noemt hij namen als Richard Avedon, Irvin Penn, Helmut Newton, Cindy Sherman en Andreas Gursky, recordhouder van de hoogste prijs voor een foto op een veiling, namelijk 4,3 miljoen.

Zou de kloof tussen beeldende kunstfotografie en de rest van de beeldende kunstmarkt ooit gesloten zijn? Arthur Goldberg, een grote Amerikaanse fotografie verzamelaar sprak op de Artelligence conferentie in New York een paar maanden terug. Hij stelde dat het kopen van fotografie de kans biedt om grote kunst te bezitten tegen een lagere prijs. ‘Grote kunst is grote kunst, ongeacht het medium,’ aldus Goldberg.

Forbes: The steady rise of fine art photography
ArtTactic: Photography Confidence survey