Witruimte rond de foto

In alle gedruis van de visuele rijkdom aan fotografie vond ik eind vorige week in de kranten 2 foto’s opmerkelijk. De Aarsmancollectie en Edward Burtynsky in de Volkskrant bleven hier ver bij achter. Wat betreft Burtynsky: hij stuurt eerst een assistent vooruit om z’n onderwerp te fotograferen en als hij het iets vindt, gaat hij er (met een buslading medewerkers en apparatuur naar toe). Als ik Hans Aarsman was, zou ik benieuwd zijn naar het archief van die inmiddels vast wel gefrustreerde assistent die vaak voor niets de wereld afreist voor Edward en hem een kans geeft in zijn rubriek maar dan wel een keer zonder bijschrift, want we moeten het publiek ook wel eens zelf de gelegenheid geven de eigen fantasie te gebruiken.

De favoriete foto’s van Els Barents stonden in CS van NRC, onder andere een foto van Valerie Bélin van een Marokkaanse bruid, ze staat ook op de voorzijde van het supplement, fantastisch, het is jammer dat ik alleen een digitaal abonnement heb en in Spanje zit, anders zou ik hem meteen halen en aan de muur prikken.

Dit is overigens niet een van de twee opmerkelijke foto’s die ik wilde noemen, maar het laat heel duidelijk zien dat een krantenpagina een geweldig platform/kader is voor een foto. Typografische ruis is mooier dan een baklijst of een museumwand. Het gekke is alleen dat de krant qua kadering geen vat lijkt te krijgen op de bijna ethnografische afbeelding van die jurk. Dat komt door het wit en ze snijden de foto zelfs aan (ooohhhh!). Het gezicht van de bruid is ijzig uitdrukkingsloos en dat roept bij mij altijd maar weer onrust op. Maar ik vind het geweldig hoor, voeg ik er heel gauw aan toe.

Overigens ga ik de volgende uitspraak van Els (over Foam) in een wandtegel laten glazuren: ‘Ik wens ieder museum iets toe van de enorme hoeveelheid marketingtalent die bij Foam geparkeerd staat’. Met name ‘geparkeerd’ liet me achter in stille verwondering.

kerry-in-volkskrant-(c)-Reuters

Enfin alle gekheid op een stokje: in de Volkskrant stond op pagina 5 een fabelachtig interessante foto van John Kerry richting Bagdad in een fantastische vliegtuigstoel achter een bureau naast zijn bagage. Gewoon doorwerkend terwijl de fotograaf hem vastlegde.

Dat is 1 en de andere is de voorpagina van Het Parool en dan moet u die pagina als geheel bekijken, geweldig vormgegeven. Mooie foto, maar juist het geheel en de witruimte rondom de foto, het geportretteerde meisje (een schitterende foto van Consuelo Kanaga, 1948) kijkt de pagina in naar de openingskop: Obama komt met nieuwe ‘war on terror’.

greenberg-parool

De foto is als vintage (echt dus) te zien in het Joods Historisch Museum: 150 foto’s uit de collectie Howard Greenberg. Nadat u eerst natuurlijk naar BredaPhoto bent geweest, daarna Noorderlicht in Leeuwarden, dan weer terug naar Fotoverhalen en Gedruis van de Stad in Gemeentemuseum Den Haag, vervolgens Huis Marseille, Arti, Unseen niet te vergeten, en On The Move in het Stedelijk Museum in Amsterdam.

En als u daar toch bent kijk dan even beneden bij de collectie Sanders naar de foto’s van Orozco, met name die foto van die lachende hond houd je op de been.

Willem van Zoetendaal