World Press Photo: Techniek helpt de fotograaf

Camerafabrikanten verzinnen steeds wat nieuws, waarvan je je soms kunt afvragen waarom ze het doen. Steeds meer pixels, steeds hogere ISO-waarden, steeds maar meer. Techniek is in de fotografie niet het allerbelangrijkste, een goede visie van de fotograaf heeft meer impact. Het neemt niet weg dat de fotograaf de techniek goed kan gebruiken. En dat gebeurt ook, als je naar de EXIF-data kijkt van de winnaars bij World Press Photo.

Juryvoorzitter Francis Kohn vroeg zich bij de perspresentatie waar Tim Laman zat toen hij de foto maakte van de orang oetan in de boom. Waarschijnlijk was Laman gewoon op de grond. De foto is namelijk gemaakt met een GoPro Hero, een camera bedoeld om actie mee te fotograferen. Door het kleine formaat is het echter ook een geweldig instrument om op allerlei onmogelijke plaatsen toch opnames te kunnen maken. Zoals Laman bewijst. Het is niet de enige non-traditionele camera die hij heeft gebruikt voor de serie. Een van de foto’s is gemaakt met een Canon EOS-1D C. Dat is in principe een spiegelreflexcamera, maar dan wel bedoeld om mee te filmen.

© Mário Cruz - Talibes, Modern-day Slaves Gemaakt met Fujifilm X-Pro 1, ISO 6400.
© Mário Cruz – Talibes, Modern-day Slaves
Gemaakt met Fujifilm X-Pro 1, ISO 6400.

De laatste jaren is een trend geweest naar compactere camera’s. Die worden wel ingezet, maar zijn nog geen gemeengoed. Een enkeling gebruikt een compacte systeemcamera, Mario Crúz werkt bijvoorbeeld met een Fujifilm X-Pro 1, en zelfs een compactcamera, een Sony RX100 door Anuar Patjane Floriuk om precies te zijn. Toch blijven de meeste fotojournalisten gewoon werken met grote spiegelreflexcamera’s. Opvallend is dan nog dat Brent Stirton naast de Canon EOS 5D Mark III en EOS-1D X een Pentax 645D gebruikt, een digitale middenformaatcamera.

© Paul Hansen - Under the Cover of Darkness Hansen maakte de foto met een Canon EOS 5D Mark III bij ISO 12.800
© Paul Hansen – Under the Cover of Darkness
Hansen maakte de foto met een Canon EOS 5D Mark III bij ISO 12.800

De fotografen weten wel geregeld de technische vooruitgang in de camera’s goed te benutten. En dan met name als het gaat om de gevoeligheid van de sensoren. Menig winnende foto is gemaakt met een hoge ISO-waarde. Zo is de foto van Paul Hansen gemaakt bij ISO 12.800 en zette Daniel Berehulak zijn Nikon D810 op ISO 9000. Hier is de techniek absoluut dienstbaar aan de fotograaf die nu nog sterkere beelden kan maken. Opmerkelijk genoeg is de winnende foto ‘slechts’ bij ISO 6400 gemaakt. De ruis suggereert anders, maar Warren Richardson heeft gewoon een ondertussen technisch oude camera. Zo zie je maar dat soms kleine verbeteringen toch een groot verschil kunnen maken.

© Brent Stirton - Ivory Wars Gemaakt met Pentax 645D.
© Brent Stirton – Ivory Wars
Gemaakt met Pentax 645D.

Het is zeker niet voor het eerst dat je dit ziet bij een wedstrijd als World Press Photo. Het is wel goed om te realiseren dat je als fotograaf bijna ongelimiteerde mogelijkheden hebt. Of je nu een door radio-activiteit aangetast rolletje gebruikt zoals Kazuma Obara deed, of juist de digitale techniek helemaal volop benut. Aan de fotograaf om de keuze te maken.

© Kazuma Obara - Exposure Obara gebruikte filmrolletjes die in de buurt van de ontplofte kernreactor waren gevonden.
© Kazuma Obara – Exposure
Obara gebruikte filmrolletjes die in de buurt van de ontplofte kernreactor waren gevonden.