Misschien begon het met die gebroken glasplaat van Breitner. Koos Breukel stond met de oude camera van George Hendrik Breitner in zijn handen en opende het apparaat waaruit pardoes een nog niet ontwikkeld glasnegatief viel. Op de grond. In duizend stukjes. ‘Misschien wel zijn beste foto ooit’, stelde hij nog vast.
Maartje van den Heuvel, conservator Fotografie en Fotografica van de Leidse universiteit, op wier uitnodiging Breukel het apparaat nieuw leven zou inblazen, stond erbij en verbleekte. Maar de fotograaf had een idee. In Nederlandse archieven en bij nabestaanden moeten tientallen camera’s te vinden zijn van evenzovele belangrijke of anderszins interessante fotografen.
Wanneer we nu, als een eerbetoon aan de traditie van de analoge fotografie, die camera’s opsporen, ze uitlenen aan fotografen van onze tijd om er in de geest van de vroegere eigenaar een nieuw beeld mee te creeëren. Dat zou boeiende fotografie en een bijzondere blik op het verleden kunnen opleveren. In samenwerking met Rose Ieneke van Kalsbeek en ondergetekende regelde Breukel in korte tijd de camera’s van Eva Besnyö, Gerard Fieret, Teun Hocks, Johan van der Keuken, Cas Oorthuys, Frits Rotgans, Sanne Sannes en Jan Versnel. En er komen er meer. Hans Bol, Popel Coumou, Sofie Knijff, Dirk Kome, Paul Kooiker, Annaleen Louwes, Jeroen Musch en Breukel zelf zijn namen van een groeiende lijst fotografen die opnamen maken voor P.S. Camera.
We werken toe naar een tentoonstelling waarin we de historische camera’s in combinatie met foto’s van de eerste eigenaar en de hedendaagse fotograaf presenteren. Tijdens de aanloop zal Marcel Mollle een film over het werkproces maken. Op Photoq zullen we met regelmaat verslag doen van deelprojecten die we de moeite waard vinden. Goed, we zijn begonnen en houden je op de hoogte.
Han Schoonhoven,
namens het team van P. S. Camera
(Koos Breukel, Rose Ieneke van Kalsbeek, Marcel Molle, Edie Peters en Han Schoonhoven)