Het was 31 juli een droeve dag voor de negen medewerkers van het foto-agentschap ABC Press. Na een dag van laatste rekeningen schrijven sloot het bureau voorgoed de deuren.
De meeste redacteuren hebben intussen een baan gevonden bij andere fotobureaus. Dat geldt ook voor ABC’s ’tweede man’ Peter. Hij blijft tot half september werkzaam om de financiële afhandeling zo goed mogelijk te laten verlopen en om de klanten nog behulpzaam te zijn. Daarna vertrekt hij naar Hollandse Hoogte.
Directeur Ellen van de Graaf zal ook af en toe nog op het kantoor aan de Oudezijds Achterburgwal verschijnen. ‘Maar op 28 augustus verhuizen de foto’s. Dan kom ik er niet meer binnen’, aldus Van de Graaf, die daarmee aangeeft dat de sluiting haar na 28 jaar ABC Press niet in de koude kleren is gaan zitten.
Er is nog een andere man die zich momenteel tussen de 3 miljoen dia’s en afdrukken van het ABC-archief bevindt, oud-Magnum-chef Jimmy Fox. Hij doorzoekt de mappen op vintage prints van de coryfeeën. Het beroemde bureau beseft dat deze een aardig kapitaal vormen. ‘Maar het meeste was er al uit’, aldus Van de Graaf.
Wie Magnum gaat vertegenwoordigen in Nederland is nog onduidelijk. Het kan Hollandse Hoogte worden, maar het kan ook zijn dat Magnum het zonder tussenkomst gaat organiseren via zijn website. Evenmin is al duidelijk wie de nieuwe Nederlandse agenten worden voor het Londense Camera Press en de Braziliaanse fotograaf Sebastiao Salgado.
De eigen negatieven van ABC Press, grotendeels stammend uit de decennia na de oprichting in 1938, gaan naar het Nederlands FotoArchief. De rest van het materiaal wordt ondergebracht bij Spaarnestad Fotoarchief. Die laatste krijgt een flinke klus met het onderbrengen van al dit materiaal en het maken van afspraken met de auteursrechthebbenden.
ABC-eigenaren Ellen van de Graaf en Jutka Rona (dochter van oprichter Imre Rona) besloten het bureau te sluiten, nadat pogingen om te fuseren met andere bureaus niet slaagden. Hollandse Hoogte en RBP vonden de voorwaarde om alle negen medewerkers van ABC over te nemen een te hoge prijs. Financieel was het bedrijf niet meer overeind te houden door ontwikkelingen op de markt: de schaalvergroting die internationale bureaus als Corbis en Getty teweeg hebben gebracht, de digitalisering die grote investeringen vraagt, de kwaliteitsverbetering bij persbureaus als Reuters en AP.