Acties en documentaire tegen het heersende schoonheidsideaal

Op instigatie van documentairemaakster Sunny Bergman worden in de september-edities van zeven tijdschriften alle gemanipuleerde foto’s voorzien van een logootje.
Bergman regisseerde ‘Beperkt Houdbaar’, een documentaire over heersende schoonheidsidealen en de manier waarop media en consumenten daarmee omgaan. Het verfraaien van portretten is inmiddels zozeer geaccepteerd dat zelfs het feministisch maanblad Opzij geregeld gebruik maakt van het met Photoshop verbeteren van het uiterlijk van hun ‘covergirls’.

Op 6 september zendt de VPRO een thema-avond rond ‘Beperkt Houdbaar’ uit.
De documentaire wordt herhaald, gevolgd door een follow up over wat de reacties op het programma waren. De uitzending op 8 maart 2007 maakte veel emoties los.

Samen met journaliste Myrthe Hilkens voelt Sunny Bergman diverse kamerleden aan de tand over de haalbaarheid van door hen gemaakte beleidsvoorstellen. Deze voorstellen komen voort uit het manifest ‘Sex moet weer haute couture worden’, dat vlak na de uitzending van ‘Beperkt Houdbaar’ geschreven werd door Stine Jensen, Myrthe Hilkens, Marije Lieuwens, Sunny Bergman en Larissa Pans. Zij willen afrekenen met de seksualisering van de samenleving en met het vrouwbeeld dat uitsluitend gedefinieerd wordt door schoonheid. Inmiddels is het manifest door ruim 6.000 mensen ondertekend.

De magazines Viva, Marie-Claire, Playboy, Yes, Top Santé , Psychologie Magazine en Opzij werken mee aan de actie door in september in al hun gemanipuleerde foto’s een logo op te nemen.