‘De oorlog is maar de helft van het verhaal’ meent de fotografe Sara Kerry en initiëerde The Aftermath Project. Deze organisatie stelt fotografen in de gelegenheid de gevolgen van conflicten vast te leggen, te publiceren en exposeren. Deze maand verschijnt de fotografische neerslag van het eerste jaar van dit project.
De zichtbare schade van een oorlog kan volledig worden hersteld, maar wat gebeurt er met de onzichtbare schade: het wantrouwen tussen bevolkingsgroepen, de trauma’s en ontreddering. Wanneer de soldaten terug zijn in de kazernes en de buitenlandse pers al weer ergens anders aan het werk is, verdwijnt ook de internationale aandacht voor het lot van de bevolking, stelde Kerry vast in het naoorlogse Bosnië.
Jaarlijks verleend de Aftermath-organisatie twee beurzen aan fotografen die een diepgaand onderzoek willen wijden aan de gevolgen van een conflict. Half december is bekend gemaakt wie dat in 2008 gaan doen: Aftermath Project maakt winnaars beurs 2008 bekend
Rond deze tijd verschijnt aan beide zijde van de Atlantische Oceaan War Is Only Half The Story, The Aftermath Project, Volume 1. Het fraai uitgegeven magazine met ruime aandacht voor het werk van de twee beurswinnaars en de drie ‘finalisten’ van 2007 is een co-productie van Aftermath, Aperture in de Verenigde Staten en Mets & Schilt in Nederland.
De bijdrage van Jim Goldberg, winnaar van de grote beurs, is een onderdeel van zijn project ‘The New Europeans’. Goldberg is geïnteresseerd hoe vluchtelingen, immigranten en asielzoekers zich aan hun nieuwe situatie aanpassen. Zijn verslag beslaat 60 pagina’s en is uitgevoerd als een soort dummy voor een latere publicatie. Voor dit specifieke deel van zijn project reisde hij naar de Oekraïne. Hij fotografeerde er non-descripte landschappen en verzamelde verhalen en beelden van meisjes die slachtoffer werden van de vrouwenhandel.
Wolf Böwig, de andere beurswinnaar, vertelt het verhaal van Morie, die als vijfjarige de totale vernietiging van zijn dorp in Sierra Leone overleefde. Duizend mensen werden afgeslacht, de aanvallers lieten hem in leven. Tien jaar zijn verstreken, het dorp is gedeeltelijk herbouwd. De nu vijftienjarige Morie praat alleen wanneer hem iets gevraagd wordt en maakt geen oogcontact.
Andrew Stanbridge volgde de mannen van de UXO Lao, een overheidsdienst die in Laos bommen opruimt. Laos is het meest gebombardeerde land te wereld ten gevolge van de door de CIA georganiseerde ‘geheime’ oorlog met Noord-Vietnam. De consequenties van deze bommenregen zijn na 30 jaar nog overal zichtbaar.
Paula Luttringen combineert beelden van geheime gevangenissen met getuigenissen van overlevenden van de ‘vuile oorlog’ in het Argentinië van Videla. De laatste bijdrage is van Asim Rafiqui, waarin hij verslag doet van de behandeling van de aanhangers de verdreven president Jean-Betrand Aristide. Het VN-leger in Haïti is te klein en te slecht voorbereid om de geweldadigheden te voorkomen.
De fotojournalisten van Aftermath tonen ieder op hun eigen manier aan dat een conflict niet voorbij is wanneer de machthebbers zijn verdreven en hun soldaten geneutraliseerd.
War Is Only Half The Story, The Aftermath Project, Volume 1
Fotografie: Jim Goldberg, Wolf Böwig, Andrew Stanbridge, Paula Luttringer en Asim Rafiqui
Teksten: Sara Terry, Simon Winchester en Pedro Rosa Mendes
paperback, 127 pagina’s, 30 x 24 cm., 40 zwart-wit foto’s en 40 foto’s in kleur
uitgever: Mets & Schilt i.s.m. Aperture en The Aftermath Project
prijs: 20 euro
• Foto’s uit de vijf series zijn te zien op: www.aperture.org