Agrarisch landschap door kunstzinnig-documentair oog

PhotoQ is vooral een website die nieuws brengt, met nadruk op feiten. Heel af en toe is het een weblog, met een duidelijke mening. Zoals hier en nu, vanwege de tentoonstelling Gemengd Bedrijf, over de verandering van het agrarisch landschap die te zien is in het Nederlands fotomuseum (tot 20 juni). De expositie is de moeite van het bezoeken waard, zowel in serieuze als ironische zin.
In het persbericht lezen we: ‘Acht internationaal bekende fotografen – Koos Breukel, Joachim Brohm, Noritoshi Hirakawa, Ralph Kämena, Martin Luijendijk, Johannes Schwartz, Sean Snyder en Andrea Stultiens – hebben in 2003 op uitnodiging van SKOR (Stichting Kunst en Openbare Ruimte) het Nederlands agrarisch landschap vastgelegd. Met de verdwijning van vele boerenbedrijven – door afbraak, vergaande mechanisering of omvorming tot andere functies – verandert het Nederlands landschap in hoog tempo. Vanuit een eigen thematiek heeft iedere fotograaf – werkend in één of twee provincies – deze ontwikkelingen vastgelegd. Historische foto’s van Cas Oorthuys en Willem van Heemskerck Düker, uit de collectie van het Nederlands fotomuseum, dienden hiervoor als referentie.’
Het project leverde een aantal prachtige foto’s op, vaak zowel documentair als kunstzinnig interessant. Jammer is alleen dat die waarde voor een groot deel teniet wordt gedaan door een vormgeving die je het gevoel geeft in een kinderboerderij zonder hangbuikzwijntjes en geiten te zijn binnengestapt. Houten schuurtjes, schommels en twee geïmproviseerde eggen proberen een plattelandssfeer te scheppen, die helaas ver afstaat van de ernst die de fotografie laat zien. Ga kijken om de foto’s, en leer van de vormgeving hoe je het niet moet doen.
Meer informatie: Nederlands fotomuseum