Alfredo Jaars Sound of Silence naar Nederlands Fotomuseum

Van zaterdag 19 januari tot en met zondag 24 februari 2013 toont het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam het spraakmakende kunstwerk The Sound of Silence van Alfredo Jaar. De toonaangevende Chileense kunstenaar Jaar volgt hiermee de installatie Chance van Christian Boltanski op en is de tweede kunstenaar die een zaalvullende installatie realiseert binnen het ZWART/WIT programma van het Nederlands Fotomuseum, aldus een persbericht.
Het bericht vervolgt:

Het museum staat van 2012 tot en met 2014 in het teken van ZWART/WIT. Gedurende drie jaar worden installaties, tentoonstellingen en activiteiten rondom dit thema gepresenteerd.

Mensenrechtenschendingen hebben het werk van Alfredo Jaar de afgelopen 30 jaar geïnspireerd. Zijn op foto’s, films, installaties en tekst gebaseerde werk speelt in op de internationale actualiteit en raakt hierbij thema’s als sociale en economische ongelijkheid, genocide, vluchtelingen, grensconflicten en de rol van fotojournalistiek. Ook The Sound of Silence heeft de rol en de invloed van het beeld in de westerse maatschappij als thema.

The Sound of Silence
In een rechthoekige constructie met verblindend licht wordt het verhaal verteld van fotojournalist Kevin Carter, die in 1993 getuige was van de hongersnood in Soedan. Binnen The Sound of Silence staat het probleem van de afbeelding centraal, de omstreden relatie van de fotografie met geweld en menselijk lijden. In een tijd waarin foto’s van gruweldaden gemeengoed en onderling inwisselbaar zijn geworden stelt Jaar kritische vragen over mediaconsumptie, empathie en individuele verantwoordelijkheid en stelt hij het ‘collectieve zwijgen’ aan de kaak.

Over Alfredo Jaar
Alfredo Jaar (1956, Chili) is een internationaal erkende kunstenaar, architect en filmmaker die in New York leeft en werkt. Zijn werk is op veel plaatsen in de wereld tentoongesteld. Hij nam deel aan de Biënnales van Venetië (1986, 2007, 2009), São Paulo (1987, 1989, 2010), Sydney (1990), Istanboel (1995), Gwangju (1995, 2000), Johannesburg (1997), Sevilla (2006) en Liverpool (2010), en aan Documenta in Kassel (1987, 2002). Hij creëerde meer dan zestig interventies in publieke ruimtes en er werden meer dan vijftig monografieën over zijn werk gepubliceerd. Sinds 1985 is hij een Guggenheim Fellow en sinds 2000 een MacArthur Fellow. In 2006 kreeg hij de Spaanse Premio Extremadura a la Creación. Alfredo Jaar vertegenwoordigt zijn geboorteland Chili op de Biënnale van Venetië in 2013.

Over ZWART/WIT
In het alledaagse leven speelt de tegenstelling tussen zwart en wit een belangrijke rol. Het zwart-wit denken, maar ook culturele, politieke, antropologische en historische connotaties van de tegenstelling komen tijdens het programma ZWART/WIT aan de orde. Zwart-wit is voor onze beeldcultuur jarenlang de norm geweest en ook vandaag de dag experimenteert men in fotografie, film, beeldende kunst, advertising, grafische vormgeving, modevormgeving, design en architectuur op allerlei manieren met het thema. Met dit totaalconcept van ZWART/WIT positioneert het museum zich verder als hét fotomuseum van Nederland op het gebied van historische en eigentijdse fotografie met een grensoverschrijdend karakter en maatschappelijke relevantie. Het programma, ontwikkeld en samengesteld door intendant Anne van der Zwaag, is mogelijk gemaakt door een zeer uitzonderlijke en genereuze bijdrage van het Wertheimer Fonds. www.zwartwit.nu

www.nederlandsfotomuseum.nl