ANP Photo en Hollandse Hoogte (HH) bekijken of ze hun produkten kunnen bundelen. Bas van Beek (ANP) en Louis Zaal (HH) hebben hierover onlangs een verkennend gesprek gevoerd.
Een interne mededeling hierover leidde tot onrust onder de HH-fotografen, van wie een aantal vreest dat ANP Hollandse Hoogte gaat opslokken. Volgens Bas van Beek is daar helemaal geen sprake van: ‘Als de samenwerking door zou gaan, dan blijft de brand Hollandse Hoogte gewoon bestaan’. Ook de HH-directie benadrukt dat het agentschap als zodanig zal blijven bestaan.
De ruim 200 fotografen die bij HH zijn aangesloten zijn vertegenwoordigd in de Fotografen-Raad die een zekere mate van zeggenschap over het bedrijf heeft. Weliswaar is HH eigendom van de aandeelhouders, maar zonder de steun van de raad van fotografen is de bedrijfsvoering moeilijk vol te houden.
HH-directeur Roel Sandvoort: ‘Het is zeker niet zo dat we op het punt van verkopen staan. Maar er is wel een hoop veranderd de laatste tijd. Tien jaar geleden waren er in Nederland nog zestien fotobureaus. Dat zijn er nu vijf.’
Adjunct-directeur Bas van Beek van ANP Beeld bevestigt dat: ‘We zien consolidatie alom. Dat is de reden waarom we kijken of er partijen zijn met wie we krachten kunnen bundelen. Vanuit het ANP willen we graag meer betekenen voor de Nederlandse freelance-fotograaf. Hollandse Hoogte bindt al een groot aantal van hen. HH heeft ook een sterke vertegenwoordiging van Nederlandse rechten voor buitenlandse bureaus. Vanuit het idee van de one stop shop is een bundeling van krachten aantrekkelijk.’
ANP was tot voor kort een organisatie in handen van de Nederlandse kranten en was grotendeels journalistiek geöriënteerd. Enkele jaren geleden is het verzelfstandigd tot een commercieel bedrijf. Sindsdien is ANP Beeld bezig de basis te verbreden. Zo is bij voorbeeld het bureau Kippa overgenomen en is het aanbod van stock-fotografie sterk uitgebreid. Daarnaast biedt het ANP als vanouds actuele Nederlandse nieuwsfotografie en het aanbod van EPA, de Europese samenwerking van nationale persbureaus als DPA, AFP en andere.
Van Beek: ‘ANP en HH staan sterk in de Nederlandse content. Voeg daarbij het buitenlandse materiaal. Dan heb je een betere marktplaats. En verzeker je fotografen van een goede toekomst.’