Het persbureau ANP gaat zijn dagelijks aanbod verruimen met foto’s die door amateurs zijn gemaakt. Het ANP heeft daarover een afspraak gemaakt met de nieuws-site Nu.nl, dat al een tijdje bezoekers oproept om interessant geachte foto’s op te sturen. Een selectie daaruit wordt gepubliceerd op de site.
• Om een indruk van het soort beelden te geven: nu.nl
Het persbericht van het ANP:
‘Met ingang van woensdag 4 augustus 2004 starten ANP Photo en NU.nl een unieke samenwerking. NU.nl gaat actuele digitale nieuwsfoto’s van niet-professionele fotografen aanbieden aan de fotoredactie van het ANP. Die kiest de beste uit en zal deze selectie aanbieden aan de media. Op deze manier komen vele onderwerpen beschikbaar die anders nooit in beeld zouden zijn gebracht.
Door de digitalisering van de fotografie lopen veel Nederlanders met een digitale fotocamera op zak. Het komt daardoor dan ook steeds vaker voor dat nieuwsmomenten sneller door amateurs worden gefotografeerd, omdat professionals langere tijd nodig hebben om ter plekke te komen..
Door de korte verwerkingstijd van het digitale beeld, plus door de mogelijkheid om vanaf locatie via Internet of een mobiele toepassing het beeld te verzenden, ontstaan er voor fotografen mogelijkheden om beelden van nieuwsonderwerpen naar de media te versturen en gepubliceerd te krijgen.
NU.nl publiceert deze fotodienst, waarbij amateurs hun foto’s aanbieden, al een jaar. Uitgever Bert Wiggers spreekt van een doorslaand succes vanaf het begin. ,,Mensen sturen ons unieke foto’s van branden, verkeersongelukken en evenementen.” NU.nl ontvangt ongeveer 40 foto’s per dag, waarvan er gemiddeld 10 journalistiek interessant zijn. ,,We krijgen nu het pand tijdens de brand en niet het obligate plaatje van het pand na de brand”, zegt Wiggers.
NU.nl is de grootste nieuwssite van Nederland. NU.nl hoopt met dit project de binding met de bezoekers van de site te versterken. NU.nl geeft amateurfotografen een vergoeding voor elke foto die het ANP selecteert. Deze vergoeding bedraagt 65 euro per foto. Een mogelijk probleem voor de fotoredactie van het ANP is dat digitale foto’s makkelijk kunnen worden gemanipuleerd, in beeld en/of bijschrift. Is die foto van die windhoos echt vandaag gemaakt? Liep die filmster echt op de Keukenhof? Hing er inderdaad een spandoek aan die hijskraan? Het is geen kunst om een digitale opname te manipuleren, wel om de echtheid ervan vast te stellen. Het ANP wil met dit project kennis verwerven die zal worden gedeeld met andere fotoredacties.’