Het ANP neemt volgend jaar gedwongen afscheid van alle fotografen in vaste dienst en schakelt geheel over op freelance-fotografie, zo lezen we op de site van het nationale persbureau. ‘Het aanbod aan foto’s is enorm, en de prijs daalt en blijft maar dalen,’ aldus de algemeen directeur van het ANP, Erik van Gruijthuijsen. Het ANP had begin dit jaar nog elf fotografen in loondienst.
Van Gruijthuijsen zegt verder in het bericht: ‘Vakorganisaties als de NVF of NVJ constateerden eerder al dat het vak van persfotograaf onder extreem zware druk staat. (…) In 2009 saneerden we al zwaar bij foto, deze tweede ingreep kon helaas niet uitblijven. We hebben de afgelopen jaren laten zien dat de kwaliteit er niet onder hoeft te lijden. Maar dat maakt het voor betrokkenen niet minder pijnlijk.’
De reorganisatie gaat volgens jaar in. Niet alleen bij de fotografie vallen klappen, ook bij andere delen van de ANP-redactie. In totaal verdwijnen er 33 volledige banen, vijftien procent van het totale personeelsbestand. Met de vakorganisaties NVJ en FNV Kiem is in principe overeenstemming bereikt over een sociaal plan.
Het persbericht van het ANP vervolgt:
‘De inkrimping is het gevolg van de aanhoudende prijsdruk in de mediamarkt,’ zegt algemeen directeur Erik van Gruijthuijsen. ‘Oplages en advertentie-volumes van kranten dalen, en de publieke omroep bezuinigt. Tegelijkertijd worden ons nieuws, foto’s en video’s massaal door onze klanten gebruikt. Nooit eerder stond het ANP als bron van het nieuws zo prominent op internetsites en in apps voor smartphones en tablets. Maar feit is ook dat de eindgebruikers, de consumenten, het vaak voor niks krijgen en onze klanten op die platforms relatief weinig verdienen met advertenties. Als gevolg daarvan staan de prijzen sterk onder druk en dalen ook onze omzetten. De economische situatie versterkt de noodzaak om te reorganiseren.’
ANP-hoofdredacteur Marcel van Lingen, in functie sinds 1 oktober, constateert dat naast de prijsdruk, kopieergedrag in de mediasector een groeiend probleem is. ‘De sector kopieert steeds meer van elkaar, vaak zonder bronvermelding of kwaliteitscontrole. Van het origineel blijft dan weinig over en dat origineel wordt heel vaak gemaakt in Rijswijk, bij het ANP. ANP-content wordt van sites gehaald, bewerkt en herverpakt doorverkocht tegen dumpprijzen. We blijven dat bestrijden, waar en wanneer het kan. Maar het is moeilijk en onuitroeibaar. Wij blijven trouw aan onze opdracht: betrouwbaarheid. Goede nieuwsvoorziening en kwaliteitsjournalistiek zijn nog nooit zo betekenisvol geweest als nu.’
Het ANP is in 1934 opgericht door de Nederlandse dagbladen, die het bureau in eigendom hadden. Enkele jaren geleden is het persbureau overgenomen door de invesgteringsfondsen NPM Capital en GIMV. Sinds het voorjaar van 2010 is V-Ventures, de investeringstak van de Vereniging Veronica, voor 100 procent eigenaar.
Lees meer bij het ANP: ANP krimpt nieuws- en fotoredactie aanzienlijk in