Antwerpen bezet door en bezeten van fotografie

[Foto] Antwerpen 2005. Met dit evenement is de stad Antwerpen tot 26 november 2005 bezet en bezeten van fotografie. Het is een grootse en veelzijdige manifestatie die niet gebonden is aan een thema. De enorme diversiteit aan locaties ligt aan de grondslag van een inspirerende mix. Op veertig locaties wordt een veelvoud aan talent tentoongesteld. Foto Antwerpen 2005 vindt plaats op initiatief van het FotoMuseum Provincie Antwerpen, in samenwerking met toonaangevende kunstgaleries, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, MUhKA, Stedelijke- en Provinciale Musea naast heel wat bijkomende initiatieven.
door Maurits Brands

‘Het Fotomuseum is niet verplicht om dit te organiseren,’ benadrukt Christoph Ruys, directeur-conservator van het Fotomuseum Antwerpen, tijdens de opening van dit evenement. ‘We rekenen daarbij op reactie en actie – om dit nog beter te kunnen doen en te zien of er in 2006 of 2007 een volgende editie komt – zolang het constructief is.’ Hij heeft gelijk. Daarbij kan opbouwende of tegendraadse kritiek alleen waardevol zijn als het duidelijk uiteengezet en toegelicht wordt.

Curator Inge Henneman beklemtoont dat het volledige aanbod in het Fotomuseum een onderdeel is van Foto Antwerpen. Het Fotomuseum presenteert in haar vaste programma een viertal actuele exposities tussen nostalgie, In goede en kwade dagen en Air Sabena, naast hedendaags werk, Actuele fotografie uit Rusland en New Photographers 2006. In het kader van Foto Antwerpen komt daar de tentoonstelling Rus van Gert Jochems bij. (over enkele weken een recensie op PhtooQ).

Projectmanager Isabelle Pateer: ‘We wilden bewust niet rond een thema werken, maar net de partners in het bestaande fotografienetwerk in the picture zetten. Voor Foto Antwerpen 2005 gingen we voor de verandering uit van de verschillende locaties en niet van de fotografen of kunstenaars die rond een thema werken. Hier werkt het andersom: we vertrekken van de tentoonstellingsmakers en –plekken. Er is geen vast parcours vastgelegd. Op de deelnemende musea na, zijn de meeste tentoonstellingsplekken gratis toegankelijk.’

Tijdens het openingsweekend heeft Inge De Bisschop een treffende toelichting gegeven namens de partners die niet gerekend worden tot de galerieën. Dit zijn onder meer de Antwerpse stedelijke musea, het Internationaal Kunstcentrum De Singel, het Hoger Instituut voor Schone Kunsten, het Muhka (Museum voor Hedendaagse Kunst) en talloze bijkomende initiatieven.

‘Ik herinner mij dat Christoph Ruys tijdens een briefing stelde dat Foto Antwerpen 2005 de facto een multi-mediaal evenement zou worden,’ licht Inge De Bisschop helder toe. ‘Alle partners dragen immers bij aan het totaalbeeld; elk met hun eigen kunstenaars, toepassingen en technieken. Door deze aanpak worden de onderscheiden deelnemers vrij gelaten om de hedendaagse beeldcultuur –en het gebruik van het fotografische beeld in het bijzonder— in al zijn verscheiden vormen en toepassingen te tonen. Daardoor wordt dit evenement zowel expansief als inzichtgevend.’

‘De onderscheiden tentoonstellingsmakers willen niet alleen maar tonen. In het programmaboek wordt duidelijk dat zij hebben gekozen voor vraagstelling en onderzoek … vooral naar de plaats van de fotografie in onze samenleving, op straat, en in het museum. Daarnaast zijn er lezingen waarvoor het Fotomuseum, Error One, Camera Work en Galerie Van Der Mieden instaan. Tentoonstellingen en lezingen zullen van deze eerste editie van Foto Antwerpen een gedurfde, eerlijke en betekenisvolle poging maken om fotografie de plaats te geven die haar toekomt. Voor de totaaloverzicht en de doelstellingen (van Foto Antwerpen 2005 – red.) verwijs ik naar het programmaboekje.’

‘De totaalsom (van het volledige aanbod tijdens deze manifestatie – red.) moet indrukwekkend zijn. Er schuilt ook gevaar in kwantiteit. De tijd en aandacht daalt wanneer mensen tentoonstellingen ‘al wandelend’ ervaren. Hoe ver zijn we dan niet van wat de Hongaarse modernist Moholy Nagy in de jaren twintig van de vorige eeuw beschouwde als een taak van de fotografie; fotografie als middel voor hygiëne van het zien. Als een middel om ons te ontdoen van stereotypen, en ons fris en scherp te leren kijken. Het echte doel van het organiseren en bekijken van tentoonstellingen ligt er ook in dat ergens een foto ontdekt wordt die onze kijk op de dingen verandert. Of die ons simpelweg verrukt door schoonheid en waarheid. Zulke foto’s vinden, dat moet het doel zijn.’

• Het programma is te vinden op www.fotoantwerpen2005.be

• Fotomuseum Antwerpen

De deelnemers van Foto Antwerpen 2005:
1st Floor Gallery, Dagmar De Pooter Gallery, De Branderij, de Singel, error one, Extra City, Fifty One Fine Art Photography, FotoMuseum Provincie Antwerpen, Fst Forward Video Gallery, Galerie Annette De Keyser, Galerie Annie Gentils, Galerie Baudelaire, Galerie De Zwarte Panter, Gallery Jamar, Galerie Kusseneers, Galerie Mercator, Galerie Micheline Szwajcer, Galerie S&S, Galerie van der Mieden, Glamor Is Undead, HISK, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, Koraalberg Art Gallery, L’ Anverre, Lokaal 01, Maes & Matthys Gallery, MAS/ Hessenhuis, MAS/ Volkskundemuseum, Mc Bride Fine Arts, MUDIMAdrie Gallery, MuHKA, MuHKA_media, Vandaele Editie, Rossaert, Ruimte Morguen, Stella Lohaus Gallery, Tim Van Laere Gallery, Young Photographers United, Zeno X Gallery, Zeno X Storage.

Verslaggeving voor photoq
door freelance redacteur Maurits Brands


• Edie Peters bespreekt vier exposities in het Fotomuseum Antwerpen: Jong is goed?


In het kader van ‘Foto Antwerpen 2005’ organiseert het FotoMuseum een lezingenreeks over Actuele Fotografie in Context. Foto’s circuleren in zeer diverse werelden, zoals de journalistieke sector, de reclamewereld, kunst en wetenschap, populair entertainment of het rechterlijk apparaat. Vorm en betekenis van foto’s worden sterk gestuurd door de context. In zes sessies belichten tien sprekers ver-
schillende facetten van het thema. Over de fascinatie voor functionele fotografie, het statuut van de foto als ready-made in hedendaagse kunst, over de esthetiek van ‘crime scenes’, over het gebruik van snapshot – fotografie in actuele schilderkunst, over de verschillende
omgang met foto’s in het archief, de galerie en het museum.

Sprekers:
16 oktober 2005 Els Barents
27 oktober 2005 Hans Aarsman
3 november 2005 Inge Henneman en Els Vanden Meersch
10 november 2005 Joachim Schmid en Marc De Blieck
17 november 2005 Edwin Carels en Johan Grimonprez
24 november 2005 Luc Tuymans en Liesbeth Decan

En dan is er nog:

On Photography, from word and world.
Lezing door Craigie Horsfield

Ter gelegenheid van de tentoonstelling Marc Steculorum SANSEPOLCRO in het KMSKA en in het kader van Foto Antwerpen 05.

12 november 2005
14 u.
KMSKA Auditorium
Leopold De Waelplaats
2000 Antwerpen
• museum.antwerpen.be/kmska

Thema van de lezing:
“On photography, medium, history and the present, with observations on attention, sensibility, “slow timeâ€? and relation. The lecture – outlining an interpretation of a specific history of photography from the 1830s on – focuses on questions regarding the thinking of art far beyond photography’s confines and with a proposal for the present.â€?

Initiatief en organisatie: Camera Work nv
• Info: contact@camerawork.be