Banen in fotografie verdwijnen door cgi

In een artikel op Wired.com schrijft Joseph Flaherty over programma’s als KeyShot die fotorealistische beelden kunnen genereren, waarbij in geen enkele fase een camera te pas komt. De hyperrealistische afbeeldingen zijn bijna niet meer van echte foto’s te onderscheiden. Het leidt ertoe dat banen en opdrachten die ooit bedoeld waren voor fotografen, naar product designers gaan, aldus Flaherty.

KeyShot is een droom voor de control freak. De foto die wordt gemaakt heeft geen vingerafdrukken en is onbevlekt door stof. ‘Wanneer iemand zijn hart en ziel geeft aan een product, willen ze dat de afbeelding perfect is’, aldus Henrik Wann Jensen, professor en oprichter van het moederbedrijf van KeyShot, Luxion. Computer-generated Images(CGI) verplaatsen zich vanuit de bioscopen naar de winkelschappen en cataloguspagina’s, dankzij software als KeyShot die het nagenoeg onmogelijk maakt om het fotorealistische te scheiden van het echte.

Misschien heb je al een CGI gezien zonder het door te hebben. Zo is de volledige marketingcampagne van Microsoft Surface gemaakt met Keyshot. Hetzelfde geldt voor vele smartphones en tablets. De software is oorspronkelijk ontworpen om raamfabrikanten te helpen door voorbeelden te laten zien van lichtoplossingen, maar wordt nu vooral gebruikt om producten te renderen.

Een raadsel: de ene helft van het beeld boven dit artikel is een foto, de andere een cgi-product. Maar welke helft?

Hoe KeyShot werkt (en de oplossing van het raadsel) is te lezen in het artikel van wired: Hyper-Realistic CGI Is Killing Photographers, Thrilling Product Designers