Bart Kemps maakt fotoboek in vorm van magazine

Halverwege december verscheen van fotograaf en docent Bart Kemps ‘Violet’, een ‘als glamour-tijdschrift vermomd fotoboek’. Op 104 pagina’s zien we een groot aantal foto’s die passen in de kijkwijze van Martin Parr: veel opsmuk, van dichtbij gefotografeerd.
In een toelichting lezen we: ‘Kemps gebruikt de titelkleur als symbool voor een laag van uiterlijkheden in onze westerse wereld (en daarbuiten) – de “violette laag”, die kan worden weergegeven door een reeks trefwoorden als extravagantie, het modieuze, het gekunstelde, het vluchtige, decadentie, ijdelheid, verspilling, koketterie, maar ook kitsch, wansmaak, truttigheid en onsmakelijkheid. (…) Bij Kemps gaat het echter niet om de persoon, zoals bij paparazzi.’

In het voorwoord citeert publiciste Froukje Hoekstra de fotograaf: ‘Ik ben niet geïnteresseerd in de mensen zelf, maar in hun verschijning, hun uiterlijk, hoe ze zich etaleren.’
(tekst: Froukje Hoekstra)

www.bartkemps.nl