Wie stoort zich niet aan de blikkerende en wapperende reclames langs het voetbalveld die, tijdens een wedstrijd, de kijker afleiden van een buitengewone manoeuvre van de sterspeler? De Berlijnse krant taz in ieder geval wel.
De laatste jaren is de hoeveelheid reclame rondom voetbalwedstrijden exponentieel toegenomen, tijdens nabeschouwingen mogen voetballers pas beginnen praten als het bord met sponsorlogo’s achter in beeld is geschoven. Anders dan televisie kan de schrijvende pers filteren, afdekken en verpixelen. De Berlijnse krant wil gedurende twee weken alle sportfoto’s die zij publiceert, zowel online als in de gedrukte versie, op de een of andere manier afschermen, om duidelijk te maken om hoeveel reclame het gaat en in welke mate de kijker geindoctrineerd en afgeleid wordt. Na die periode willen ze een beleid voeren waarbij ze kiezen voor foto’s met ‘veel sport en weinig sponsoren’. Het doel van deze actie? ‘Alleen de mens met een wakkere blik voor de alomtegenwoordigheid van sportreclame, is een mondige sportconsument.’
Lees het hele artikel op blogs.taz.de