Bezoekers omschrijven museumcollectie

Het Brooklyn museum nodigt tijdens de fotografie expositie Click! haar bezoekers uit om deel te nemen aan het expositie proces. Het publiek kan, zowel online als in het museum zelf, uit de gecatalogiseerde collectie objecten aanklikken en sleutelwoorden toevoegen.
Het doel is de database te vergroten met woorden die niet opgenomen zijn in de online museum’s catalogus, waardoor het zoeken voor andere bezoekers vergemakkelijkt wordt.

‘Het is een hoogwaardige manier om onze collectie te delen’ vertelt de museum manager van informatiesystemen, Shelley Bernstein. De manier waarop een curator and professioneel museumpersoneel naar objecten kijkt, hoeft niet perse hetzelfde te zijn als de wijze waarop publiek werk beschrijft. Deze inspiratie is afkomstig van het boek, ‘De wijsheid van het publiek’ van James Surowiecki, die verkondigt dat een menigte vaak duidelijkere beslissingen maakt dan een individuele expert.

Om het publiek verder uit te dagen kan er, na een online registratie, een spel gespeeld worden waarbij zoveel mogelijk sleutelwoorden verzonnen moeten worden om zo ‘Top-tagger’ van het museum te worden.

Brooklyn Museum