Hoofdredacteur Simon Bainbridge van het Engelse fotoweekblad British Journal of Photography is blij dat de jury van World Press Photo dit jaar bij de keuze van de winnende foto niet de nadruk heeft gelegd op het esthetische karakter van de foto. In zijn commentaar schrijft hij dat het gevaar van de trend om vooral voor esthetisch verantwoorde foto’s te kiezen is dat de boodschap niet meer overkomt.
Grappig is dat hij daarbij zelf nog aanhaalt dat de foto die deze week op de cover van zijn blad staat (de foto van Jerry Lampen van de rouwende Palestijnse vrouwen) eigenlijk thuishoort in de categorie die het accent op schoonheid van het beeld legt. En dat sluit dan ook weer aan op een onderdeel van het debat LUie Schilders van afgelopen week in De Balie: daar stelde Hans den Hartog Jager dat de winnende foto’s bij World Press Photo een aaneenschakeling waren van verwijzingen naar Caravaggio, Grünewald en andere schilders uit voorbije eeuwen.
Lees het stuk van Simon Bainbridge: Woe and weeping.
En het blad doet een poging te ontleden hoe winnende foto’s worden gekozen: The world records.