Recentelijk is het boek Opdrachtgever in Beeld verschenen. In dertien interviews leggen verschillende type opdrachtgevers haarfijn uit waarop zij hun keus baseren om een bepaalde fotograaf in te huren, of juist niet, aldus meldt een persbericht.
Het bericht vervolgt:
Fotografen hebben oog voor beeld. Maar als zij hun oor niet te luisteren leggen bij opdrachtgevers, komen hun foto’s niet verder dan de harde schijf van de computer. Opdrachtgever in Beeld vult de leemte in kennis over het opbouwen en behouden van een goede klantenkring. De auteur, Sonja van Driel, heeft uitgebreid gesproken met opdrachtgevers bij fotobureaus, tijdschriften, reclamebureaus, bedrijven en organisaties. Daarbij zijn vragen gesteld als Waar begint je zoektocht naar een geschikte fotograaf? Hoe kom je als fotograaf ‘binnen’? Welke persoonlijke eigenschappen zie je graag terug in fotografen? Wat doet je besluiten om een fotograaf niet (meer) in te huren? Maar ook zaken als tarieven en specialisatie komen aan bod. De opdrachtgevers zijn soms pijnlijk openhartig in hun antwoorden en geven waardevolle adviezen. Wie goed naar hen luistert is ongetwijfeld in staat om zichzelf als fotograaf op de kaart te zetten. Dat is niet alleen de stellige overtuiging van de auteur maar ook die van de geïnterviewden.
De opdrachtgevers beschrijven voorbeelden van fotografen met wie zij graag werken. Maar zij leggen in de interviews ook de vinger op de zere plek; zij zijn soms verbaasd over de ondernemersmentaliteit van fotografen, oftewel het gebrek hieraan.
Enkele quotes uit het boek:
‘Jezelf blijven is belangrijk. Je eigen pad volgen. Met name op artistiek vlak. Vraag niet aan mij wat de markt wil en of jij dat soort werk moet gaan maken. Daar antwoord ik niet op. Jíj bent de fotograaf en jíj moet je richting bepalen.’ Aldus Eduard Planting, eigenaar van Eduard Planting Gallery.
‘Ik zie bij ons geen moordende concurrentie. Het komt zelfs wel eens voor dat als ik een fotograaf moet voordragen aan een klant, ik maar een keuze heb uit twee fotografen die in staat zijn die specifieke opdracht te doen.’ Aldus Louis Zaal, algemeen directeur van Hollandse Hoogte.
‘Het hebben van passie voor het vak is uitermate belangrijk maar dat is niet het enige om naam te maken. Voor veel fotografen is acquireren een barrière, een mission impossible. Mijn raad is: wees ondernemer, altijd. Wat voor kunstenaar je ook bent. Zelfs Rembrandt van Rijn begreep dat.’ Aldus Danny Ellinger, eigenaar van Foto Natura.
‘Talent alleen is niet genoeg. Als je jezelf niet kenbaar kan maken, kom je nergens. Het is een constant proces om jezelf in de markt te houden. Als je verslapt of niet met je tijd meegaat, streven anderen, nieuwe fotografen, je voorbij.’ Aldus Lesley Kooman van Panorama.
Opdrachtgever in Beeld is te bestellen via www.asiso.nl