Afgelopen voorjaar verscheen het boek Ondernemer in beeld. Sonja van Driel, fotograaf en fotografiedocente, zet hierin uiteen hoe je als fotograaf een plek in de markt kunt veroveren.
Het persbericht meldt:
Velen denken dat het moeilijk is om van fotografie je vak te maken. Die doemgedachte werkt verlammend, waardoor je bij voorbaat al geneigd bent het bijltje (lees: de camera) erbij neer te gooien. Goed fotograferen is één aspect van het vak van fotograaf. Je moet echter ook je ondernemersvaardigheden ontwikkelen om te slagen als fotograaf.
Fototechnische, artistieke en commerciële kennis moeten een eenheid vormen. Ondernemer in beeld vult de leemte in de kennis van veel fotografen op het gebied van ondernemen. Het boek geeft antwoord op vragen als: Hoe kom ik aan klanten? Welke prijs moet ik berekenen? Hoe maak ik een orderbevestiging? Hoe krijg ik mijn website zo hoog mogelijk bij de zoekresultaten van Google? Ook aan bod komen onderwerpen als ‘online en offline netwerken’, ‘mond-tot-mond reclame’, ‘zakelijke etiquette’ en nog veel meer. Daarnaast staan er vrij te gebruiken modellen in van een factuur, herinnering, aanmaning, bevestiging en orderbevestiging.
Dit boek helpt fotografen om actief aan de slag te gaan. Want net zoals fotograferen een actie is waar een creatie uit voortvloeit, geldt dat ook voor ondernemen. En hoe meer tijd en energie je er in stopt, des te beter wordt het resultaat.
Het boek kost € 24,50 en is te bestellen via de website www.ondernemerinbeeld.com