Bouw in Beeld in beeld

De tien genomineerden voor de Bouw in Beeldprijs 2010 mochten ieder zes personen uitnodigen voor de prijsuitreiking. Toch was het nog aardig vol in het atrium van het Cobra Museum in het lommerrijke Amstelveen.
Marcel Feil, curator van Foam en coach/curator van deze presentatie, vertelde hoe de keuze en expositie tot stand kwamen. Mels Crouwel, architect en juryvoorzitter, zei dat hij verrast was door de diversiteit. Uit de 130 inzendingen (weer enkele tientallen meer dan het voorgaande jaar) koos de selectiecommissie tien projecten die moeilijk vergelijkbaar zijn. Opvallend is dat beide prijswinnaars een persoonlijk, zeg maar gerust autobiografisch project realiseerden. En dat de series van Erik Klein Wolterink (1e prijs) en Diana Scherer (2e prijs) hoog scoren wat betreft uitwerking van het onderwerp en esthetische kwaliteit van de uitvoering.

Terug Thuus is de Doetichemse vertaling van Back Home, het thema van dit jaar. Klein Wolterink keerde terug naar de boerderij en dan met name naar de woonkeuken waar hij opgroeide. Zijn ouders dreven een zeugenvermeerderingbedrijf en fokten stamboekvarkens die als volwassen dieren goede werken verrichtten op boerderijen door het hele land. Met eindeloos geduld laste hij oude familiefoto’s in opnamen die hij dit jaar ter plekke maakte. Door alle personen en dieren er uit te snijden (en in een klein album te verzamelen) gaf hij zijn beelden nog een extra dimensie.

De presentatie van Diana Scherer, Transfer, ligt in het verlengde van hetgeen ze acht jaar geleden tijdens haar eindexamen op de Rietveldacademie liet zien. Het gaat over de droomwereld van meisjes, prinsessenfantasieën die later rationeel tot stand kwamen omdat de kinderlijke fantasie door een dominante moeder werd gefrustreerd. Het heeft een groot aantal wonderlijk mooie miniaturen opgeleverd, waarin voor de gewaarschuwde kijker enkele onrustbare elementen waarneembaar zijn.

Naast de twee bekroonde series is er meer bijzonder werk te zien, waarbij vooral de projecten van Elian Somers en Henk Wildschut opvallen. Somers combineerde archiefmateriaal en eigen opnamen (waaronder luchtfoto’s) in haar document over California City. Die stad ontstond op de tekentafel en zou enkele miljoenen moeten gaan huisvesten. In een immense vlakte wonen nu zo’n 14.000 mensen.

Henk Wildschut kwam met bewegend beeld. Hij maakte een geconcentreerde video met een asielzoeker in een telefooncel aan het strand bij Calais. Op de beschikbare 2,44 bij 4,88 meter drukte hij de transcriptie af van het gesprek met zijn familie in Afghanistan. Misschien had Wildschut vorig jaar zijn fotoserie over illegale onderkomens moeten inzenden. Waarschijnlijk was dat kansrijk geweest en dan niet alleen omdat die serie Shelters heet en het thema toen Gimme Shelter luidde.

Eerder op PhotoQ: nieuwsbericht winnaars Bouw in Beeld Prijs 2010

Een reactie plaatsen