Brian Duffy (76) overleden

Met David Bailey en Terence Donovan vormde de op 31 mei overleden Brian Duffy in de jaren ’60 "The Terrible Three".
Die naam dankten de drie fotografen aan Cecil Beaton, die moeite had met de manier waarop deze exponenten van de geboortegolf het modebeeld van de jaren ’60 verbeelden. Niet, zoals tot dan gebruikelijk, vrouwelijk en elegant, maar opwindend en sexy. Het drietal ontketende een ware revolutie in de modefotografie door de relatie tussen fotograaf en model te herdefiniëren. Tot dan was de vrouw in het modebeeld een "Domestic Goddess": zelfverzekerd, intelligent en beschaafd. Met hun brutale, seksueel geladen en recht-voor-zijn-raap geschoten beelden adapteerden Bailey, Donovan en Duffy de tijdgeest van de Swinging Sixties. De ontketende generatie die de grauwe naoorlogse jaren zo snel mogelijk wilde vergeten en het eigen genot voorop stelde.

Het ging deze fotografen er niet om vrouwen elegant te laten zijn, maar om hen zo sexy mogelijk te maken. Fotosessies – met modellen als Julie Christie, Celia Hammond en Jean Shrimpton – hadden veel weg van een seksueel voorspel. Hoe het er bij hen in de studio aan toe ging, valt goed te zien in Michelangelo Antonioni’s film Blow-Up uit 1966. Antonioni was met zijn vriendin Monica Vitti mee naar Londen gekomen toen Joseph Losey daar de film "Modesty Blaise" draaide, met Vitti in de hoofdrol. Daar las Antonioni in de Sunday Times een interview met Bailey, Donovan en Duffy. Dit zou het materiaal leveren voor het filmscenario van "Blow-Up", dat gebaseerd was op een verhaal van Julio Cortázar.

Duffy, Donovan en Bailey waren alledrie "working class heroes" die het van gesjochte jongens uit het Londense East End tot de hoogste kringen brachten en voor wie het leven één groot feest was. Deze enfants terribles voegden een macho element toe aan de modefotografie. "De typische jaren ’50-modefotograaf was lang, dun en homoseksueel," zou Duffy zeggen. "Wij waren klein, dik en hetero."

Duffy – die de fotografie voor twee Pirelli kalenders op zijn naam heeft en prijswinnende reclamefoto’s voor Benson & Hedges en Smirnoff maakte – stopte in 1979 met fotograferen. Daarbij verbrandde hij zijn negatieven. Een aantal ontsnapte aan het vuur en afdrukken daarvan werden – samen met nieuw werk dat hij in 2009 maakte – eind vorig jaar in Londen geëxposeerd. In januari wijdde de BBC een televisiedocumentaire aan hem. Duffy overleed aan een slopende longaandoening.

www.duffyphotographer.com