Britse Fashion Council: stop shoppen modellen

De British Fashion Council heeft in een brief de uitgevers van magazines opgeroepen minder scheutig te zijn met het digitaal manipuleren van modellen. De ‘oneerlijke’ beelden geven met name jongeren het beeld van een onbereikbaar schoonheidsideaal, zo schrijft de organisatie aan de British Society of Magazine Editors, de Periodical Publishers Association en de Advertising Association.
De brief maakt onderdeel uit van een campagne waarmee de Council probeert misstanden in de modellenwereld aan te pakken. Daarbij gaat het ook om een oproep geen modellen jonger dan 16 jaar in te zetten en een verbod op roken en beschikbaarheid van verdovende middelen achter de coulissen van de catwalk.

In een bericht van de Daily Telegraph wordt melding gemaakt van een rapport van het Australische Women’s Forum waarin een verband wordt gelegd tussen erotiserende en digitaal gemanipuleerde foto’s en een gemankeerd zelfbeeld, depressies en eetstoornissen bij vrouwen.

Britse fotozaken hebben de laatste tijd een vervijfvoudiging gezien van verzoeken van klanten om foto’s digitaal te verbeteren voor plaatsing op sociale netwerk-websites als Facebook en MySpace.

• Daily Telegraph: Magazines criticised for airbrushing models

• Guardian: Fashion industry still failing size zero models