’Facts, Fictions and Stories’ is de eerste solotentoonstelling in Nederland van Adam Broomberg (Zuid Afrika, 1970) en Oliver Chanarin (Groot Britannië, 1971). Het Stedelijk Museum CS in Amsterdam presenteert twee indrukwekkende projecten van dit fotografenduo, in totaal meer dan zeventig foto’s van groot formaat.
Hun meest recente werk ‘Chicago’ (2006) toont verschillende aspecten van oorlog en propaganda in Israël. De serie ‘Mr. Mkhize’s Portrait’ (2004) werpt een blik op Zuid Afrika, tien jaar na de apartheid. De foto’s, veelal portretten, zijn gecombineerd met teksten en interviews en geven ons een beeld van de sociale veranderingen en de complexiteit van het dagelijkse leven in dit land. Beide projecten zijn niet alleen treffende reportageseries, zij leveren ook een belangrijke bijdrage aan de discussie binnen de documentaire fotografie.
De tentoonstelling ‘Facts, Fictions and Stories’ opent op donderdag 9 november om 17.00 uur in Stedelijk Museum CS en is te zien tot en met 25 februari 2007.
Broomberg en Chanarin richten met hun werk de aandacht op het achterliggende proces bij de totstandkoming van een foto. Zo onderzoeken zij in ‘Mr. Mkhize’s Portrait’ onder andere de immer problematische relatie tussen de fotograaf en de gefotografeerde en stellen zij met ‘Chicago’ de frictie tussen werkelijkheid en fantasie aan de orde. De fotografen werkten voor het eerst samen in de jaren negentig, bij het magazine COLORS, uitgegeven door Benetton. Als redacteuren onder Oliviero Toscani zagen zij honderden foto’s per dag langskomen, waarvan de identiteit van de afgebeelde personen voor hen altijd onbekend bleef.
Toen zij in 2000 de mogelijkheid kregen het magazine op een andere manier in te vullen, besloten zij dit probleem van representatie aan te pakken en alleen nog een foto te publiceren wanneer er contact was geweest met de gefotografeerde. In plaats van foto’s af te nemen, maakten zij de fotoseries zelf en reisden zo de hele wereld rond om twaalf hedendaagse getto’s vast te leggen in woord en beeld.
Dit resulteerde tevens in het boek Ghetto, met series van onder andere een zwaarbeveiligde gevangenis in Zuid Afrika en een chique gated community voor bejaarden in de Verenigde Staten. Het project stelt ons interessante vragen over de rol van de fotografie bij het waarnemen van de wereld en de wijze waarop het medium een onderwerp representeert. Beide fotografen hebben een heel zakelijke manier van vastleggen, zonder een overdreven kunstzinnige insteek. ‘Wat hun werk zo bijzonder en uniek maakt is het feit dat zij ons met hun foto’s prikkelen om over dit soort vragen na te denken, zonder vervolgens kant en klare antwoorden te geven,’ aldus een persbericht van het Stedelijk.
• Website van de fotografen: www.choppedliver.info
• Meer informatie: www.stedelijk.nl