Twee recent verschenen boeken over internationale wielerronden vertonen wonderlijk veel overeenkomsten. Het begint al met de naam van de fotografen, Chris de Bode en Chris Keulen.
Zij publiceerden dit voorjaar allebei een fotoboek dat de neerslag is van een meerjarig project. Hun onderwerp zou je kunnen omschrijven als wielerronden in verre landen. Zowel in Tour du Monde van De Bode als Hete Glassplinters van Keulen ligt de aandacht bij de context van de wedstrijden. Hoe reageert het publiek? Onder welke omstandigheden wordt er gekoerst? En hoe ziet de omgeving er uit?
Beide fotografen werken vanuit een geëngageerde, humanistische mentaliteit. Tot hun opdrachtgevers behoren non-govermentele organisaties als Artsen zonder Grenzen en VSO. De Bode en Keulen wonnen in hetzelfde jaar (2001) een prijs in de World Press Photo-competitie. Ze werden bekroond in de categorie sport voor, hoe kan het ook anders, wielerfoto’s.
Naast het moment van publiceren lopen ook de openingen van hun exposities van deze projecten praktisch synchroon. De Bode’s tentoonstelling in de Rotterdamse Kunsthal gaat op 17 mei open, de expositie van Keulen in het Centre Ceramique te Maastricht gaat 18 mei van start.
Wanneer je hun boeken goed bekijkt tref je twee keer een beeld aan met een wat zwaarder geworden superidool uit de wielersport. De Bode zag in Quatar Eddy Merckx een glaasje jus d’orange aanpakken, Keulen fotografeerde de levende legende terwijl hij, zittend in de schaduw met een wielerpetje op zijn knie, de Tour du Faso volgt.
• Boekbesprekingen: