Cor Eversteijn was een bokser met tomeloze energie. Herenkapper en dandy. Een onweerstaanbare charmeur. De vader van Peggy en getrouwd met Tess. Junkie en grootgebruiker van alcohol. En altijd een groot sportman.
1973. Uit de deur van een kroeg op Katendrecht schalt ‘Blockbuster’ van The Sweet en Eversteijn kijkt in een spiegelende etalage.
De Rotterdamse fotograaf en filmmaker Carel van Hees ontmoette Cor Eversteijn bij een bokswedstrijd. Ze werden vrienden en Van Hees heeft hem tot zijn dood gefotografeerd. Hij had Cor beloofd een boek over hem te maken. Dat boek is nu, bijna dertig jaar later, alsnog verschenen, geïnspireerd door gesprekken met Peggy Eversteijn, de dochter waarin Van Hees veel van Cor herkende. Zij ontpopte zich tot een praktische muze en is op allerlei manieren betrokken bij tentoonstelling en boek.
Expositie en publicatie vormen samen een veelzijdige beeldbiografie over de triomfen, de dieptepunten, de liefde en de melancholie van een intense persoonlijkheid. Met foto’s uit het door de dochter beheerde familiearchief, de negatieven van Van Hees, aangevuld met veel materiaal van collega’s, Boksvereniging Van ’t Hof en politiefoto’s.
1978. Cor koopt dat singeltje van Blondie (Denis, Denis), waarschijnlijk voor zijn dochter, maar raakt het onderweg naar huis ergens kwijt.
De tentoonstelling in de Willem van der Vorm Galerij in Boymans (gratis toegankelijk) is even compact als veelzijdig. De zaal wordt gedomineerd door een projectie van het duel met André Blanco, Eversteijns eerste gevecht als prof (na zes ronden tomeloze energie wint hij op punten). Links en rechts hangen ongeveer twintig grote prints die Van Hees maakte toen hij direct contact met Eversteijn had. In het midden twee monitoren en zes koptelefoons met de (fantastische, onwaarschijnlijke) verhalen van Cors trainers, maten en familileden. Wanneer je je dan omdraait, staar je naar een groot paneel met foto’s uit zijn prille jeugd, de tijd dat hij een serieuze bokser wordt, het huwelijk met Tess (Thérèse), de avonturen met Peggy, hoe Cor uitging en vakantie vierde. De achterkant van het paneel toont de afdrukken van twee handen. Een ‘dactyloscopische handpalmslip’, gemaakt door de Gemeentepolitie Rotterdam op 30 november 1983.
1983. De cassetterecorder van Cor Eversteijn speelt ‘Little China Girl’ van David Bowie, terwijl hij een nieuwe fles pakt. Van Hees interviewde zijn huisarts Coen Brand: ‘Cor had last van een chronische prikkelarmoede. Een prikkel die voor een normaal mens genoeg is en hem voldoening geeft, die voldoet niet. … Dat drukke gedrag van Cor, dat gaf hem toch wel problemen op den duur en daar heeft hij het wel eens over gehad. Hij zei: ‘Dok, hoe kan ik van die enorme druk afkomen, dat ik altijd meer moet?’’
expo:
Cor Eversteijn
bokser, herenkapper
tot en met 15 januari in Boijmans Van Beuningen, Museumpark 18-20 in Rotterdam
www.boijmans.nl
boek:
Eversteijn, bokser en herenkapper
samenstelling, interviews en redactie: Carel van Hees
interviews en redactie: Yvo Zijlstra
eindredactie: Tess van der Sanden en Peggy Eversteijn
productie: Mijke Loeven
uitgever: Post Editions
paperback, 16,5 bij 22 cm, 336 pagina’s, 250 foto’s, het meerendeel in zwart wit
prijs: € 27,50
www.post-editions.com
inside info op: http://nl-nl.facebook.com/pages/COR-EVERSTEIJN/162374667162455?v=info