Cowboy en indianen breken records op fotoveilingen

De miljoen-dollar-grens bij foto-veilingen is de afgelopen maand twee maal doorbroken. Woensdagavond verkocht Christie’s in New York bovenstaande foto van Richard Prince voor 1.248.000 dollar. Interessant is hierbij dat het gaat om een foto (eigenlijk een kleurkopie) van een deel van een advertentie uit de Marlboro-campagnes. Prince heeft hiervan een serie gemaakt als kunstwerk. Op 12 oktober ging in het zelfde veilinghuis de duurste foto-kavel over naar een nieuwe eigenaar. Deze betaalde 1.416.000 dollar voor de complete ‘The North American Indian’ portfolio’s van Edward S. Curtis.
Het beeld van Prince (chromogene druk, 127 x 177,8 cm) was de enige foto in de veiling. Er werden verder kunstwerken verkocht van onder meer Willem de Kooning, Roy Liechtenstein en Andy Warhol. Prince maakte de Marlboro-serie in 1989. De geveilde foto was er één uit een serie van drie afdrukken. Het tweede exemplaar bevindt zich in de collectie van het Metropolitan Museum in New York. De derde, artist’s proof, bij de kunstenaar.
• Meer over de totstandkoming bij www.metmuseum.org
• Bekijk de serie Cowboys

Wie de koper en verkoper zijn, is onduidelijk, zo meldt PDN Online. De website zet op een rijtje wat voorheen de record-bedragen op veilingen waren:
– 922.488 dollar voor een daguerrotype van de tempel van Athene op de Akropolis in Athene, in 1842 gemaakt door Joseph-Philibert Girault de Prangey,
– 822.400 dollar voor de duurste 20ste-eeuwse foto, van Dorothea Lange.

Op PDN ONline zegt de invloedrijke foto-handelaar Alex Novak dat er buiten de veilingen ook al enkele miljoenenbedragen zijn betaald voor foto’s. Zo zou Glass Tears van Man Ray vijf jaar geleden voor 1,25 miljoen dollar zijn verkocht door handelaar Peter MacGill aan verzamelaar John A. Pritzker uit San Francisco.
• Lees bij PDN Online: Prince Print Sets Auction Record For Photography

Novak doet in zijn E-Photo Newsletter verslag van zijn gesprek met Christie’s foto-expert Philippe Garner, die erop wijst dat moderne kunst is doorgebroken in het hogere veiling-segment. Over de verkoop van Prince’s cowboy zegt Garner: ‘Ik zie een fotograaf die met sobere middelen een behoorlijk belangrijk thema aanpakt en onderzoekt en dat zeer individueel uitwerkt. De foto’s zijn niet zo maar knipsels van een advertentie, ze stellen vragen over Amerika. Ironisch is natuurlijk dat terwijl ze Amerikaanse waarden aan de kaak stellen, gelijktijdig zulke prijzen worden betaald. Het is Prince gelukt om hier een waarlijk Warholiaanse draai aan te geven.’

De veiling van 12 oktober waarop de Curtis-kavel voor een record-bedrag van de hand ging werd grotendeels beheerst door telefonische biedingen. Aanvankelijk bood handelaar Terry Etherton uit Tucson, vermoedelijk namens een instelling, in de zaal, maar een onbekende bieder aan de telefoon ging uiteindelijk door tot 1.416.000 dollar. Handelaar Christopher Cardozo uit Minneapolis bekende Novak dat hij ook wel tot een miljoen had willen gaan, maar dat de staat waarin het materiaal verkeert hem weerhield van verder bieden.

Novak schrijft in zijn nieuwsbrief te vrezen voor een luchtbel, veroorzaakt door trofeejagers uit de kunstwereld die zich nu richten op topstukken van de fotografie. Hij laat de verzamelaar Paul Sack uit San Francisco zeggen dat op veilingen van new things by this year’s flash
artist
meer voor een gloednieuw kunstwerk wordt betaald dan voor foto’s die hun plek in de kunstgeschiedenis al lang hebben gevestigd.
• Meer van Alex Novak op I-Photo Central