Crowdfunding onder de loupe

Jeroen Berkenbosch is freelance fotograaf en student journalistiek. Hij deed onderzoek naar de effectiviteit van crowdfunding door documentaire fotografen en fotojournalisten. Hij concludeert dat de methode alleen effectief is als je er veel energie en stopt en het moement van je campagne goed timed. Ook geeft hij enkele adviezen voor een succesvolle campagne.
Crowdfunding lijkt de ultieme oplossing voor het financieren van fotoprojecten in een tijd van afnemende subsidiepotjes. Maar, schrijft Berkenbosch, er zitten een hoop addertjes onder het gras. Zo is er maar één van drie door Nederlandse fotografen gebruikte platforms die ook een bedrag uitkeert wanneer het doelbedrag niet is gehaald. Ook moet er altijd iets tegenover een gift staan, de zogenaamde incentives, en kost het een hoop tijd en moeite om een groeiende groep backers te verzamelen en tevreden te houden. Het is bijna een dagtaak.

En zelfs als dat lukt is het nog niet gezegd dat je opzet slaagt. Je timing kan door politieke omrust bijvoorbeeld verkeerd zijn, zoals de Deense fotograaf Martin Stampe overkwam: ‘Met een hongersnood in Oost-Afrika, extreem rechtse terreur in Noorwegen en parlementsverkiezingen hier in Denemarken tijdens de campagneperiode was het behoorlijk lastig om op te vallen.’ Hij vervolgt: ‘Als crowdfunding hier bekender en volwassener is geworden waag ik wellicht een nieuwe poging.’

Berkenbosch: ‘Het is de vraag hoe crowdfunding zich in de toekomst staande zal houden. Hoewel fotojournalisten en donateurs overwegend positief zijn over het model, is het nog te vroeg om hier met zekerheid uitspraken over te doen. Een verzadiging van de markt is zeer waarschijnlijk, waardoor originaliteit en kwaliteit steeds belangrijker worden. Een allesomvattende oplossing voor de hedendaagse problemen is crowdfunding niet. Het is wel een term die we de komende tijd nog vaak gaan horen.’

Lees het hele artikel en 17 adviezen voor het vergroten van de kans op succes op de website van P/f