Begin februari opent in San Francisco een overzichtstentoonstelling met oud en nieuw werk van John Szarkowski, de man die in de jaren zeventig en tachtig als directeur fotografie van het Museum of Modern Art in New York uitgroeide tot de onbetwiste smaakmaker van de canon van de fotografie.
Szarkowski bezorgde niet alleen Ansel Adams, Eugène Atget, Walker Evans en Edward Weston een belangrijke plek in de fotohistorie, maar gaf ook ruimte aan toenmalige vernieuwers als Diane Arbus, William Eggleston, Lee Friedlander en Garry Winogrand.
Over die periode in het MoMA is hij zelf bescheiden. In de New York Times van zondag zegt hij: ‘I think anybody who had been moderately competent, reasonably alert to the vitality of what was actually going on in the medium would have done the same thing I did. I mean the idea that Winogrand or Friedlander or Diane were somehow inventions of mine, I would regard, you know, as denigrating to them.’
Lees in de New York Times: The Photographer’s Curator Curates His Own
Meer over de expositie bij San Francisco Museum Of Modern Art
Meer over het begeleidende boek bij Bulfinch Press