Damrak, een beeldverslag van een klein stukje grote stad

Het zou de rode loper, de glorieuze entree van de hoofdstad moeten zijn. Maar het Damrak is eerder een symbool van consumptiedrift, ordinaire hebzucht en falend bestuur. Theo Niekus’ boekje toont de alledaagse waanzin op één van de lelijkste straten van Nederland.
Het beeldverslag van dit extreme stukje Amsterdam tussen Centraal Station en Dam concentreert zich vooral op allerlei interacties tussen de wandelende en winkelende mensen.

‘Damrak’ is een selectie uit de beeldenencylopedie over het menselijk handelen in 52 hoofdstukken waaraan Theo Niekus (Den Haag 1956) al ruim tien jaar werkt. Deze keuze is aangevuld met enige opnamen die dit beeldverhaal nadrukkelijk met de locatie verbinden.

De ongeveer 125 foto’s in ‘Damrak’ zijn het resultaat van een manier van werken, die je puriteins zou kunnen noemen. Niekus maakt gebruik van een klassieke zwart-witfilm en hanteert een simpele spiegelreflexcamera met een 50 millimeter lens. De foto’s kennen daardoor geen vertekening en dwingen de fotograaf van dichtbij zijn opnamen te maken.
Heel soms is er contact tussen fotograaf en zijn onderwerp, maar in het overgrote deel van deze beelden zijn de bezoekers van het Damrak met zichzelf of elkaar doende. Ze eten, drinken, vrijen en vechten. Ze worden verzorgd door ambulancepersoneel of gearresteerd door de politie.

De spreads in dit boekje zijn door de bindwijze niet altijd even goed te bekijken en sommige foto’s zijn mijns inziens echt te klein afgedrukt.
Fotokeuze en werkwijze resulteren echter in een bijzonder levendige beeldenreeks, waarin goede en kwade menselijke eigenschappen hun plaats krijgen: een enigszins somber maar intrigerend document van een blijkbaar moeilijk beheersbaar stuk Amsterdam.

Han Schoonhoven

Damrak
fotografie: Theo Niekus
vormgeving: Theo Niekus en Lex Reitsma
uitgeverij De Verbeelding Amsterdam
prijs: 15 euro