De opgewekte monomanie van Hans Eijkelboom

De kunstenaar/fotograaf bijt zich vast in een onderwerp en voert het met ijzeren consequentie uit. De resultaten presenteert hij in exposities maar vooral in publicaties. Zijn series zijn zowel streng als humorvol.
Het meest recente boekje heet portraits & cameras 1949 – 2009. Op elke pagina vinden we een portret van Eijkelboom en een beeld van een camera die in het betreffende jaar werd geïntroduceerd. Net als in een eerdere serie met verdwijnende en verschijnende architectuur In Arnhem
brengt hij op een gestructureerde manier het verloop van tijd in beeld.

Nederland is een land van camerafetishisten. Er zijn naar mijn schatting duizend keer meer verzamelaars van fotografica dan van afdrukken. Op bijeenkomsten van fotografen, of het nu amateurs of profs zijn, bewondert men elkaars apparatuur. portraits & cameras 1949 – 2009 geeft in een reeks van vijftig internationale advertenties een
overzicht van de razendsnelle evolutie van het fototoestel. Juist die ongekend snelle ontwikkeling relativeert het belang van het laatste model.

Eijkelboom’s publicaties van zaken als camera’s en architectuur zijn eigenlijk uitstapjes naast zijn hoofdthema. Dat is toch de mens zoals zij of hij zich gedraagt en presenteert in de openbare ruimte. En daar op straat of tijdens een voor publiek toegankelijke gebeurtenis fotografeert Eijkelboom zijn onderwerp. Steeds met een vooraf bedacht idee over overeenkomstige kleding, de plaats waar men zich bevindt of de handeling die men verricht. Altijd seriematig en altijd met kurkdroge humor.

Deze fotonotities bundelt en publiceert hij dan, vaak in kleine oplage, in één van zijn boekjes of dagboeken. Op zijn website is te zien dat er inmiddels 47 publicatie op zijn naam staan. Het recente Paris – New York – Shanghai is een uitzonderlijke uitgave binnen de context van zijn oeuvre. De eerste oplage van 5000 stuks is uitverkocht en er is een evengrote tweede editie gedrukt. Zwervend over de site treffen we ook Biografie 1949 – 1996 aan, de catalogus voor een tentoonstelling in het Antwerpse fotomuseum. Een boekje met hetzelfde concept en dezelfde portretfoto’s (plus dertien recente), maar andere beelden van camera’s. Blijkbaar wilde Eijkelboom de digitale ontwikkelingen ook in zijn idiosyncratisch perspectief plaatsen. Ik vind zoiets wel grappig.

portraits & cameras 1949 – 2009
Hans Eijkelboom
paperback, 21 bij 14 cm, 64 pagina’s, 100 afbeeldingen
oplage: 1000
prijs: 15 euro

een blik in het universum van Hans Eijkelboom: www.photonotebooks.com